12-11-2024 –, Conservatorium zaal
De kracht van het hoger onderwijs ligt in het borgen van publieke waarden en in ons kritisch denken. Hoe kunnen we deze kracht voor ons laten werken bij het omgaan met snelle technologische vooruitgang, zoals bij AI?
Door verantwoord te innoveren en experimenteren, kan het hoger onderwijs concrete wensen formuleren die het niveau van applicaties ontstijgen en toonaangevend worden in de techindustrie. Klinkt dit als muziek in de oren? Sluit aan bij onze workshop, waarin we deze argumenten verder uiteenzetten én samen vervolgstappen formuleren.
We delen onze ervaringen met de AI-vraagbaak van SURF en het AI-innovatietraject bij de HAN. Bij de AI-vraagbaak van SURF worden vragen rondom AI in het onderwijs verzameld en de meest prangende vragen worden samen met experts beantwoord. Het AI-innovatietraject geeft medewerkers de ruimte om verantwoord te innoveren en te experimenten om tot oplossingen te komen waarmee we de kansen pakken met het behoud van onze waarden. Onze ervaringen laten zien dat praktische handelswijzen nodig zijn: een omslag in denken van ja/nee-niveau naar genuanceerde wensen.
Wat gaan we doen?
Allereerst doen we een stukje interactieve begripsbepaling: wat is verantwoord innoveren en experimenteren? Daarna formuleren we krachtige argumenten die je morgen kunt gebruiken om je standpunt over verantwoord innoveren te verdedigen. We reflecteren ook op de tegenargumenten zoals bezuinigingen en tijd tekort, die experimenteren en innoveren in de weg kunnen staan. Ten slotte wisselen we best practices uit om draagvlak te creëren voor experimenteren en innoveren.
Let op: dit is een interactieve sessie, zelf nadenken is verplicht.
Als onderwijskundige blended leren is mijn opdracht blended leren verder te verankeren binnen de gehele Hogeschool Arnhem en Nijmegen (HAN). Mijn kernfocus ligt op de educatieve toepassing van ICT.
Bij de HAN hanteren we een multidisciplinaire benadering voor het vraagstuk omtrent kunstmatige intelligentie (AI). Dit omvat zowel de technische aspecten van AI - wat het is en vooral wat het niet is - als de onderwijskundige kant: hoe kan AI het leerproces effectief ondersteunen? We verkennen ook hoe we het onderwijs zodanig kunnen vormgeven dat het invloed op het leerproces heeft, maar alleen wanneer dit wenselijk is.
In lijn met het principe van 'practice what you preach', faciliteer ik de professionele ontwikkeling van docenten op het gebied van digitale didactiek. Dit omvat zowel fysieke, online als hybride leeromgevingen. Ik ben betrokken bij het implementeren van ICT in het onderwijs, waaronder het gebruik van digitale leerplatform, e-learning, en het opzetten en benutten van active learning spaces.