13-11-2024 –, Danstheater
Hoe stimuleer je innovatie van onderwijstechnologie (EdTech) en hoe voorkom je tegelijkertijd een te groot en gevarieerd aanbod? De TU Delft heeft diverse interventies ingezet om docenten optimaal te ondersteunen bij het gebruik van EdTech. In deze sessie leer je hoe die interventies eruit zien, wat de resultaten zijn en welke aanbevelingen de TU Delft heeft rondom besluitvorming en docentondersteuning bij EdTech.
Net als veel andere instellingen heeft de TU Delft een explosie van EdTech meegemaakt. Of het nu gaat om enorme leermanagementsystemen of kleine quiz-apps, docenten hebben tientallen applicaties nodig om les te kunnen geven. Iedere dag komen er weer nieuwe applicaties bij. Bovendien is de TU Delft een technische universiteit, met een cultuur waarin docenten graag hun eigen technische oplossingen creëren. Dit heeft als risico een ongebreidelde groei aan EdTech, vaak met beperkte ondersteuning, testen of schaalbaarheid. In deze sessie leer je vooral hoe je de aanvraag, beoordeling en advisering van nieuwe EdTech applicaties vanuit de docent kunt organiseren.
De TU Delft heeft docentenondersteuning op dit gebied specifiek aangepakt door de oprichting van een Advice Committee for Educational Tooling (“ACET”) en bijbehorende processen en beleidsafspraken. Adviezen zijn bijgehouden in een webpagina die qua ontwerp gericht is op de gebruiker: docenten kunnen direct zien welke tools er al beschikbaar zijn, welke centraal zijn ondersteund en welke zijn afgeraden en waarom. Je leert hoe TUDelft dit heeft gedaan, de bereikte resultaten en onze aanbevelingen voor een aanpak van een probleem dat in de toekomst alleen groter wordt.
Programma:
1. Het probleem en de gevolgen
1a Te veel contactpunten en ICT ondersteuning die te ver weg zijn van onderwijs
1b Kwaliteit van het onderwijs en ervaring van studenten
1c Veiligheids- en regelgevingsrisico's
2. De oplossing
2a Inzet website & procesgericht werken
2b Tools – Training – Didactiek ondersteuningsnetwerk
2c Advice Committee for Educational Tooling (ACET)
3. Resultaten
3a Educational Tooling webpagina en Teaching-Support
3b Continu verbeteren
3c Toekomstbestendig
Deze sessie is bedoeld voor onderwijsmanagers, bestuursleden, docenten met onderwijsleiderschapstaken, en medewerkers van onderwijsondersteunende diensten.
Franca’s origin is in veterinary science where she lectured at the University of Amsterdam and Utrecht University. She then spent some time working in online education management for IDEXX, a leading veterinary technology company, before returning to the academic world. She currently works at TU Delft where she was instrumental in building the Teaching & Learning Services department that supports campus and online lecturers, education innovation and teacher training. She has over a decade of experience in education management and presented at numerous conferences in this capacity.
Franca’s personal passion is film and television studies, which she also taught and supervised thesis at Utrecht University.