13-11-2024 –, Jazz 3
Benieuwd naar de technologische en organisatorische uitdagingen rond het uitwisselen van onderwijsgegevens tussen Europese technische universiteiten? Tijdens deze sessie krijg je een presentatie van de gezamenlijke vakkencatalogus, een primeur die het onderwijsaanbod van zeven universiteiten in kaart brengt met de Open Onderwijs API. Ontdek alles over geautomatiseerde inschrijving en terugkoppeling van studieresultaten, en laat je inspireren door een demo van de EuroTeQ onderwijscatalogus.
In 2022 hebben de technische universiteiten van de EuroTeQ alliantie (Tallinn (TalTech), Tsjechië (CTU), München (TUM), Denemarken (DTU), Parijs (l’X), Eindhoven (TU/e) en Haifa (Technion)) besloten een geautomatiseerde gezamenlijke vakken catalogus te creëren, met behulp van de Open Onderwijs API (OOAPI). Tot dan toe werd het gezamenlijke onderwijsaanbod handmatig verwerkt en op een website gepubliceerd. Door een koppeling met de relevantie gegevensbronnen, veelal studenten informatiesystemen, worden de gegevens over de vakken verzameld en aan een endpoint toegewezen. SURFeduhub (een API-gateway) kan deze gegevens vervolgens ophalen en doorgeven aan de EuroTeQ applicatie die de catalogus via een website ter beschikking stelt. Dit was onderdeel van de eerste fase van de pilot studentmobiliteit van de internationale EuroTeQ alliantie.
Dit proces is relatief eenvoudig omdat er geen uitwisseling van studentgegevens plaats vindt. Spannender wordt het wanneer studenten niet alleen inzage hebben in de vakken bij de andere technische universiteiten, maar zich daadwerkelijk geautomatiseerd kunnen inschrijven voor die vakken en een terugkoppeling krijgen over de behaalde studieresultaten. Dit is onderdeel van de tweede fase van de pilot en kent veel meer uitdagingen. Daar waar voor de distributie van de onderwijsdata nog een standaard kan worden afgedwongen, hebben de individuele lidstaten binnen de alliantie allemaal hun eigen implementatie van een studenten-ID. Sommige landen hanteren een nationale standaard, terwijl in andere landen, zoals in Nederland, dit is neergelegd bij de individuele universiteiten. Dit betekent dat er een Europese standaard gekozen moet worden om studentgegevens te kunnen uitwisselen die gekoppeld moet worden aan de Student-ID van een land. Dit heeft ertoe geleid dat er een nieuw ontwerpt is gemaakt van de intekenmodule van eduXchange gebaseerd op MyAcademicID en eduGAIN.
Naast de technische uitdagingen zijn er ook organisatorische uitdagingen. Vooralsnog is binnen de alliantie bijvoorbeeld afgesproken de gaststudenten die een vak volgen vanuit een andere universiteit niet door te belasten. Of dit in de toekomst zo blijft is onwaarschijnlijk aangezien de grootte van de universiteiten zeer uiteenloopt. Verder is de afstemming van het collegejaar een probleem. Niet alleen start het collegejaar in de verschillende landen op verschillende tijdstippen, de examenperiodes zijn ook zeer verschillend, alsmede de indeling van een collegejaar. Sommige universiteiten hanteren bijvoorbeeld blokken van 6 weken, andere universiteiten 3 maanden.
In de presentatie zullen de bovengenoemde zaken worden uitgewerkt en verdiept. Daarnaast zal de gezamenlijke onderwijs catalogus van de aangesloten universiteiten (euroteq.test.eduxchange.eu) gedemonstreerd worden waarbij ook het nieuw ontworpen intekenproces voor studenten bij andere universiteiten aan bod zal komen.
Het doel van deze presentatie is:
1. Inzicht te geven in de bruikbare standaarden, zowel nationaal als internationaal.
2. Een schets te geven van toekomstige ontwikkelingen op dit vlak zowel nationaal als internationaal.
3. Een demonstratie geven van de EuroTeQ onderwijscatalogus.
4. De technologie die de uitwisseling van studentgegevens mogelijk maakt zodat studenten in staat zijn zich in te schrijven bij andere universiteiten en de studieresultaten teruggekoppeld worden aan hun eigen universiteit zal uitgebreid worden besproken aan de hand van een demo.