SURF Onderwijsdagen 2024

Drie keer extended reality (XR) in de kijker. Elk land zijn eigen toon!
13-11-2024 , Tango 1

Nederland, Vlaanderen en het VK hebben allemaal hun eigen aanpak bij het ondersteunen en opschalen van XR in het onderwijs. In deze interactieve sessie hoor je meer over deze verschillende aanpakken en ga je met ons en met collega's van andere instellingen in gesprek over wat er nodig is voor succesvolle implementatie binnen je eigen instelling.


Het potentieel van XR om immersieve en veilige leeromgevingen te ontwikkelen wordt steeds meer ingezien. De stap van een succesvol experiment naar brede instellingsimplementatie zorgt echter regelmatig voor valse noten. Er leiden meerdere wegen naar een harmonieuze symfonie. Zowel op instellingsniveau als op landelijk niveau.

In deze sessie leer je meer over hoe de drie landen hele andere strategieën hanteren hoe de instellingen te ondersteunen bij de implementatie van XR. En je gaat het gesprek aan met mensen uit andere instellingen over wat jouw instelling doet en nodig heeft. Breng jouw toon in en maken samen met de anderen een harmonieuze melodie.
Wij presenteren kort onze landelijke strategieen waarna gesprekken gefaciliteerd worden over de uitdagingen van de implementatie van XR in onderwijs in een landelijke context.

Wat brengt deze bijeenkomst jou?
- Meer over drie landelijke strategieen om XR-implementatie in instellingen te ondersteunen
- Identificeren van communities en tools die al beschikbaar zijn om de implementatie te ondersteunen
- Jouw input dient ter inspiratie van de nationale initiatieven, zodat zij kunnen doorontwikkelen
- Breid je XR-netwerk uit zodat je makkelijker gebruik kan maken van expertise in andere instellingen

Esther van der Linde is de kwartiermaker van de Npuls pilothub XR. De pilothub verkent wat er nodig is om drempels weg te nemen zodat XR verantwoordelijk en duurzaam ingezet kan worden om hoogwaardig onderwijs te ontwikkelen en aanbieden. Esther werkt al jaren in verschillende rollen om innovatie van het onderwijs door de inzet van technologie mogelijk te maken.

Jan Colsoul is beleidsmedewerker bij het Kenniscentrum Digisprong van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming. Hij coördineert er onder meer het XR-actieplan dat XR ter beschikking stelt van leraren en leerlingen in het technisch en beroepsgericht secundair onderwijs.