SURF Onderwijsdagen 2024

PRIME: tien jaar innovatie in wiskunde-onderwijs voor ingenieurs
13-11-2024 , Jazz 2

PRIME, een innovatieprogramma aan de TU Delft, richt zich op het herontwerpen van wiskundevakken voor ingenieursstudenten om het studierendement en de motivatie van studenten te verhogen. PRIME combineert traditioneel onderwijs met digitaal materiaal en interactieve middelen. In deze sessie presenteren we het digitale lesmateriaal dat we hebben ontwikkeld en vertellen we hoe we erin geslaagd zijn een enthousiaste en levendige onderwijsgemeenschap te creëren. Maar bovenal willen we met het publiek in gesprek gaan over succesvolle implementatie van blended education.


Het Programme of Innovation for Mathematics Education (PRIME) draait om het herontwerpen van wiskundevakken voor ingenieursstudenten. Het maakt deel uit van het Interfacultair Onderwijs van de afdeling Toegepaste Wiskunde (DIAM) aan de TU Delft.

Het doel van dit innovatieprogramma is om studierendement en motivatie bij studenten te verhogen door de wiskundevakken te herontwerpen naar een blended vorm waarbij wiskunde en toepassingen van wiskunde in ingenieurswetenschappen nauw met elkaar verweven zijn.

PRIME bestaat ondertussen 10 jaar en in die tijd hebben we met vallen en opstaan een aanbod van meer dan 30 wiskundevakken opgezet, waarbij klassikale onderwijsactiviteiten met veel interactie worden aangevuld met digitaal huiswerkmateriaal met geautomatiseerde feedback, interactieve animaties en video's die laten zien hoe ingenieurs wiskunde toepassen om complexe problemen op te lossen. Bovendien hebben we de afgelopen jaren resoluut ingezet op Open Education. Al ons lesmateriaal is online beschikbaar, evenals het digitale boek Open Linear Algebra.

In deze sessie willen we graag een overzicht geven van het digitale lesmateriaal dat we hebben ontwikkeld en vertellen hoe we erin geslaagd zijn een enthousiaste en levendige onderwijsgemeenschap te creëren die bestaat uit docenten, studenten en onderzoekers. Maar bovenal willen we met het publiek in gesprek gaan over succesvolle implementatie van blended education, ontdekken welke hordes en valkuilen men ervaart en advies aanreiken gebaseerd op onze ervaringen van de afgelopen tien jaar.