13-11-2024 –, Tango 2
EdTech is technologie die het leren en doceren ondersteunt. We willen dat onderwijsinstellingen docenten snel, gestructureerd en effectief in staat stellen om te experimenteren met (nieuwe) EdTech-toepassingen, zonder daarbij privacy, security, inkoop en onderwijskwaliteit uit het oog te verliezen. In mei/juni organiseerde de Pilothub EdTech vier online bijeenkomsten over experimenteren met educatieve technologie, waarbij mbo-, hbo- en wo-instellingen hun kennis en ervaring deelden. In deze sessie presenteren en toetsen we de resultaten van deze sessies.
Iedere onderwijsinstelling heeft ermee te maken: een docent, onderzoeker of ondersteuner wil iets proberen, veranderen en/of innoveren met behulp van een nieuwe tool of app (educatieve technologie). Welke stappen neemt deze docent binnen de instelling? Waar klopt de docent aan? Hoe komt de docent erachter welke tools al beschikbaar zijn? Hoe wordt de innovatiewaarde van mogelijke nieuwe tools bepaald? Hoe hou je rekening met andere relevante perspectieven, zoals privacy, security, inkoop, contractmanagement en publieke waarden? Hoe kan de docent uiteindelijk gaan experimenteren met een nieuwe tool? Wat verstaan we onder experimenteren en hoe wordt dit gefaciliteerd binnen de instelling? En wat gebeurt er na de pilotfase? De verschillen in hoe instellingen dit experimenteerproces faciliteren of hebben ingericht is enorm. Naar aanleiding van de sessies in mei/juni hebben we een eerste beeld van mogelijke randvoorwaarden voor succesvol experimenteren. Graag brengen we tijdens de Onderwijsdagen nog meer instellingen samen om ervaringen, kennis en inzichten te delen.
Onderwerpen experimenteerproces – eerste aanzet ten tijde van voorstel OWD 3 juni 2024
• Meeste aanvragen voor EdTech tools binnen instelling betreffen XR en AI-toepassingen.
• Wat men onder 'experimenteren' verstaat verschilt per instelling en dit heeft impact op hoe processen zijn ingericht (is er een innovatiecultuur?) Dit moet naar een hoger volwassenheidsniveau worden getild.
• Hoe geldstromen zijn ingericht is bepalend voor hoe (succesvol) kan worden geëxperimenteerd met nieuwe tools binnen instellingen.
• Juist door de veelheid aan tools die binnen instellingen worden gebruikt is men steeds strakker op de toegevoegde waarde van tools die men wil uitproberen of implementeren. Publieke waarden en onderwijskwaliteit (de ‘innovatiewaarde’) moeten voorop staan.
• Onderwijskundige ervaring of achtergrond van verbinders tussen onderwijs en staf/dienst (ICT, inkoop, contractbeheer, privacy/security, beleid, MT) is zeer wenselijk, wellicht cruciaal.
• Vroegtijdig alle interne stakeholders betrekken lijkt essentieel voor succes en borging van experimenten (in een multidisciplinaire aanpak worden betere beoordelingscriteria gehanteerd).
• Experimenteren is het meest succesvol als onderwijs direct is aangehaakt, echt eigenaar is.
• Experimenteren met bedrijven is het meest succesvol als het bedrijf kleinschalig en laagdrempelig te benaderen is en zo echt een educatieve partner kan zijn.
• Experimenteren omvat het vinden van een balans tussen ruimte bieden voor innovatie / faciliteren / ondersteunen én sturing geven op zaken als implementatie/opschalen/uitfaseren, budget, inkoop, privacy/security, publieke waarden en beheer.
Notities:
Voordeel voor deelnemende instellingen
- Kennisdelen, nieuwe inzichten opdoen wat betreft experimenteermogelijkheden binnen eigen instelling, eindproduct randvoorwaarden succesvol experimenteren
- Netwerk opbouwen met mensen binnen andere instellingen die met hetzelfde bezig zijn (EdTech, experimenteren, onderwijsinnovatie)
- Aandacht voor o.a. onderwijskwaliteit en publieke waarden (wat is de toegevoegde waarde van het experimenteren?)