13-11-2024 –, Tango 2
De wereld van EdTech (technologie die het leren en doceren ondersteunt) is continu in beweging. Zeker met de opkomst van XR en AI-toepassingen binnen het onderwijs. We willen dat onderwijsinstellingen hun docenten in staat stellen om te experimenteren met (nieuwe) EdTech-toepassingen, met inachtneming van privacy, security, inkoop en onderwijskwaliteit. In mei/juni organiseerde de Pilothub EdTech vier online bijeenkomsten over experimenteren met EdTech, waarbij mbo-, hbo- en wo-instellingen hun kennis en ervaring deelden. In deze sessie presenteren en toetsen we de resultaten van deze sessies.
Onderwijsinnovatie met ICT, iedere onderwijsinstelling heeft ermee te maken: een docent, onderzoeker of ondersteuner wil iets proberen, veranderen en/of innoveren met behulp van een nieuwe tool of app. Welke stappen neemt deze docent binnen de instelling? Waar klopt de docent aan? Wat verstaan we onder experimenteren en hoe wordt dit gefaciliteerd binnen de instelling? Hoe komt de docent erachter welke tools al beschikbaar zijn? Hoe wordt de innovatiewaarde van mogelijke nieuwe tools bepaald? Hoe hou je rekening met andere relevante perspectieven, zoals privacy, security, inkoop, contractmanagement en publieke waarden? Hoe kan de docent uiteindelijk gaan experimenteren met een nieuwe tool? Waar komt het geld vandaan en wie beslist? En wat gebeurt er na de pilotfase?
De verschillen in hoe instellingen dit experimenteerproces faciliteren of hebben ingericht zijn enorm. Naar aanleiding van de sessies in mei/juni hebben we een eerste beeld van mogelijke randvoorwaarden voor succesvol experimenteren. Graag brengen we tijdens de Onderwijsdagen nog meer instellingen samen om ervaringen, kennis en inzichten te delen.
De sessie zal interactief zijn. We presenteren kort de praatplaat die is ontwikkeld aan de hand van de eerder genoemde sessies. Vervolgens gaan we interactief met de deelnemers aan de slag rondom het experimenteerproces. De verschillende processtappen, betrokken mensen en afdelingen, randvoorwaarden en/of succesfactoren van een experimenteerproces hebben in de ruimte een fysieke plek, met op kleine kaartjes vragen over dit onderwerp uit de sessies. Deelnemers kiezen na de korte presentatie een plek uit en gaan vervolgens per onderwerp aan de hand van de vragen met elkaar in gesprek. Per tafel is er een manier om nieuwe inzichten vast te leggen.
Renske de Beijer is projectleider bij de pilothub EdTech van Npuls en daarnaast adviseur Onderwijsinnovatie bij de opleiding Verloskunde van Hogeschool Inholland.
Sinds april 2024 werkt Pieternel als projectleider co-creatie voor de Pilothub EdTech van Npuls. In die rol houdt zij zich bezig met hoe mbo, hbo en wo-instellingen en EdTech bedrijven goede innovatiepartners kunnen zijn. Daarvoor werkte zij ruim 15 jaar als onderwijskundige, met name op het gebied van onderwijsinnovatie, digitalisering en leiderschap. Ze heeft binnen het vo, hbo en wo in verschillende rollen gewerkt, o.a. als kwaliteitsmanager, projectleider, curriculum- en programmaontwikkelaar, teamleider, verander- en innovatiemanager en docent/trainer. In 2023 is zij haar eigen bedrijf gestart, Studio A-Z.
Studio A-Z creëert samen met opdrachtgevers verhalen met impact en ondersteunt bij het navigeren van projecten. We vinden, formuleren en presenteren het verhaal dat verteld wil worden. Het gaat hierbij om ideatie - het zien of vinden van de essentie, het idee. We komen snel tot de kern en leveren creatief en daadkrachtig advies en resultaat. Daarnaast streeft Studio A-Z naar integratie van (1) de missie, visie en kernwaarden, (2) de communicatie en (3) de fysieke ruimte van een organisatie en/of project, met een sterk gevoel voor esthetiek. Studio A-Z zorgt dat het klopt. Als projectmanager en strateeg heeft Pieternel visie, pakt ze door, is ze creatief, energiek, goed in stakeholder involvement en in het omzetten van ideeën en visie in actie. Haar doel is altijd om betekenisvolle, duurzame en inclusieve ontwikkeling en verandering te realiseren. Pieternel word gelukkig van samen bouwen, sturing bieden en verbinden.