12-11-2024 –, Spinoza foyer
Maak je eigen onderwijs nu echt AI-bestendig vanuit constructieve alignement met concrete strategieën en actiegerichte oplossingen die je meteen in de eigen onderwijssituatie kunt toepassen.
Hoe zorg je ervoor je het onderwijs nu echt AI-bestendig is en blijft? Aan de ene kant regent het prachtige ideeën van de potentie van AI in het onderwijs en aan de andere kant dondert het met mogelijke fraudegevallen. Samen met leden uit de HAN AI-sandbox en experts uit het leernetwerk toetsing zijn we gekomen tot een instrument om vanuit meerdere aanvliegroutes (voor vaststelling OS-OER of lopende het studiejaar) het onderwijs AI-bestendig te maken.
Dit is geen instrument dat je zo richting een docent moet slingeren maar juist als start dient te gebruiken om gezamenlijk te komen tot duurzame handelingsacties binnen de context van constructive alignement. Voorkom hiermee ja-nee discussies en vooral de kunstmatige pleisters die het onderwijs alleen maar moeilijker studeerbaar, doceerbaar, toetsbaar en organiseerbaar maken. En herijk in plaats daarvan de constructieve samenhang tussen leeruitkomsten, toetsing en leeractiviteiten. Daarom is deze workshop juist interessant voor zowel docenten, ondersteuners, examen-/ toetscommissieleden en management.
Tijdens deze interactieve bijeenkomst gaan we met elkaar in gesprek hoe je dit instrument in de eigen onderwijssituatie toe kan passen om het gesprek starten. Daarnaast wisselen we best-practises uit en creëren we bewustwording van de uitdagingen bij het operationaliseren van onderwijs met AI. Jij gaat naar buiten met concrete strategieën en handelingsacties die je meteen in de eigen onderwijssituatie toe kunt passen.
Als onderwijskundige blended leren is mijn opdracht blended leren verder te verankeren binnen de gehele Hogeschool Arnhem en Nijmegen (HAN). Mijn kernfocus ligt op de educatieve toepassing van ICT.
Bij de HAN hanteren we een multidisciplinaire benadering voor het vraagstuk omtrent kunstmatige intelligentie (AI). Dit omvat zowel de technische aspecten van AI - wat het is en vooral wat het niet is - als de onderwijskundige kant: hoe kan AI het leerproces effectief ondersteunen? We verkennen ook hoe we het onderwijs zodanig kunnen vormgeven dat het invloed op het leerproces heeft, maar alleen wanneer dit wenselijk is.
In lijn met het principe van 'practice what you preach', faciliteer ik de professionele ontwikkeling van docenten op het gebied van digitale didactiek. Dit omvat zowel fysieke, online als hybride leeromgevingen. Ik ben betrokken bij het implementeren van ICT in het onderwijs, waaronder het gebruik van digitale leerplatform, e-learning, en het opzetten en benutten van active learning spaces.