SURF Onderwijsdagen 2024

AI-geletterdheid: een middel voor innovatief onderwijs
12-11-2024 , Danstheater

Artificial Intelligence biedt kansen en uitdagingen in het onderwijs, waarbij de noodzaak voor professionalisering van docenten steeds duidelijker wordt. Binnen onze hogeschool hebben we daarom een professionaliseringstraject ontwikkeld met vijf kernsessies, gericht op het vergroten van AI-geletterdheid bij zowel docenten als studenten. Tijdens deze interactieve sessie bespreken we de opzet en noodzaak van dit traject, en creëren we ruimte voor kritische reflectie en discussie. We nodigen je van harte uit om deel te nemen, inzichten te delen en samen te werken aan toekomstbestendig onderwijs.


De kansen en risico’s van Artificial Intelligence (AI) roepen veel reacties op in zowel de maatschappij als in het onderwijs. Terwijl AI steeds meer wordt geïntegreerd in onderwijspraktijken, is nog lang niet alles over deze technologie bekend, en bestaan er talrijke misvattingen en zorgen.

Net zoals in andere onderwijsinstellingen, kwam binnen onze hogeschool de nood aan professionalisering op vlak van AI sterk naar voren. Om de dialoog binnen een opleidingsteam ten gronde te kunnen voeren, is AI-geletterdheid van docenten en onderwijsprofessionals daarnaast ook een voorwaarde. Deze geletterdheid is niet alleen noodzakelijk voor eigen begrip en gebruik, maar ook om studenten dezelfde cruciale vaardigheden en kennis bij te brengen.

Om deze reden hebben we met de diensten onderwijsontwikkeling en professionalisering, de dienst onderwijstechnologie en de onderzoeksunit een uitgebreid professionaliseringstraject ontwikkeld, bestaande uit vijf kernsessies. Dit traject biedt docenten en onderwijsprofessionals de benodigde tools en inzichten om AI effectief te integreren in hun onderwijspraktijk. Bovendien hebben we een zesde sessie toegevoegd, specifiek gericht op studenten, om hen enerzijds bewust te maken van de instellingsbrede afspraken en principes rond het gebruik van AI in het onderwijs alsook informatie mee te geven over het gebruik van GenAI tijdens hun studie aan VIVES.

Tijdens deze interactieve sessie lichten we graag toe van waaruit de noodzaak groeide voor zo'n traject, alsook hoe het traject is opgezet en welke onderwerpen aan bod komen. Daarnaast willen we een ruimte creëren voor kritische reflectie en discussie, om zo inspiratie op te doen voor verdere verbetering en optimalisatie van het traject.

Een belangrijk doel van deze sessie is ook om na te denken over de ontwikkeling van een ‘train-the-trainer’-programma. Dit programma zou andere onderwijsondersteuners, coaches, en onderwijsprofessionals in staat stellen om de verworven AI-kennis en -vaardigheden verder te verspreiden binnen hun eigen instellingen. Op deze manier streven we naar een breed gedragen en duurzame integratie van AI in het onderwijs.

Wij nodigen je van harte uit om deel te nemen aan deze sessie, inzichten te delen en samen met ons te bouwen aan een toekomstbestendig onderwijs met AI als krachtige ondersteuning.

Loulou Detienne is onderwijsondersteuner en docentencoach bij hogeschool VIVES. De voorbije jaren ontwikkelde ze expertise omtrent activerend onderwijs, blended leren en de didactische implementatie van educatieve technologie in het (hoger) onderwijs. Ze is covoorzitter van de SIG Blended leren.

Tine Vanderplancke heeft een achtergrond als master in de verpleegkunde, docent, onderzoeker en breidde haar expertise uit als projectmedewerker Onderwijstechnologie in Hogeschool VIVES. In haar huidige functie ondersteunt en implementeert ze educatieve onderwijs- en toetstools bij docenten en studenten. Ze is trekker van diverse innovatieve veranderingsprojecten.