13-11-2024 –, Danstheater
Wat zijn de laatste inzichten over de kansen en risico’s van AI in het onderwijs? Hoe organiseer je zoiets en is dit nu zo anders dan andere veranderingen? Wie kijkt er eigenlijk naar zaken als privacy, security, rechtmatigheid en eventuele ethische dilemma’s in de praktijk?
Op een stevig fundament van publieke waarden gaan we in een scherp gesprek langs alle perspectieven in ons onderwijs-ecosysteem: de student, de docent, de onderzoeker, de bestuurder, de ethicus en de innovator.
De volgende sprekers nemen plaats in het panel.
Maaike Harbers
Dr. Maaike Harbers is Professor of Applied Sciences (lector) Artificial Intelligence & Society bij kenniscentrum Creating 010 van Hogeschool Rotterdam. In haar onderzoek ontwikkelt zij methodes, tools en inzichten die ontwerpers en organisaties helpen om AI op verantwoorde wijze te ontwerpen en in te zetten. Maaike behaalde een PhD in kunstmatige intelligentie aan de Universiteit Utrecht, en een MSc in kunstmatige intelligentie en een MA in filosofie aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Gwendolyn Hermans
Als bestuurslid bij het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) heeft Gwendolyn Hermans o.a. de focus op de dossiers onderwijsinnovatie en talentontwikkeling. Met het ISO streeft zij naar hoger onderwijs waarin studentsucces voorop staat, wat iets anders is dan de lang gangbare term ‘studiesucces’. Studentsucces betekent dat studenten groeien en zich ontwikkelen, zowel academisch als persoonlijk, binnen de ruimte die daarvoor geboden wordt. Het ISO is de grootste landelijke studentenorganisatie van Nederland en behartigt de algemene belangen van meer dan 800.000 studenten aan universiteiten en hogescholen.
Peter-Paul Verbeek
Prof. dr. ir Peter-Paul Verbeek is Rector Magnificus van de Universiteit van Amsterdam en hoogleraar Filosofie en ethiek van wetenschap en technologie in een veranderende wereld. Hiervoor was hij universiteitshoogleraar Filosofie van Mens en Techniek en wetenschappelijk co-directeur van het DesignLab van de Universiteit Twente en is de ontwikkelaar van de ‘begeleidingsethiek’ dat handvaten kan bieden om op een andere manier over technologie en menselijke waarden te denken.
Christien Bok
Christien Bok jaagt onderwijsinnovatie in het mbo, hbo en wo aan vanuit haar rol als innovatiemanager bij SURF. Ze is een pleitbezorger van de bescherming van publieke waarden in onderwijs en onderzoek. Ze ontwierp diverse nationale innovatieprogramma's, waaronder het Versnellingsplan en het Nationaal Groeifondsprogramma Npuls. Christien studeerde Nederlandse Letterkunde aan de Universiteit Utrecht en werkte eerder bij het Nederlands Letterenfonds en de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).