12-11-2024 –, Swing
Audio-leren biedt een flexibele manier om lesmateriaal tot je te nemen. Podcasts worden steeds populairder en hebben veel potentie om het leren te ondersteunen - met name voor neurodiverse studenten. Toch is er nog weinig bekend over hoe audio-leren invloed heeft op schoolprestaties. Ook kost het maken van podcast docenten veel tijd. Daarom onderzochten we of audio-modules gemaakt met AI schoolprestaties kunnen verbeteren. Hierbij onderzochten we de rol van motivatie en leesgedrag, en keken we of audio-leren extra goed werkte voor studenten met ADHD en dyslexie.
In deze sessie bespreken we wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd onder meer dan 400 universiteitsstudenten. Studenten werden gedurende een vakperiode van 2 maanden gevolgd. Ze kregen ofwel toegang tot met AI ontwikkelde audio-modules, of ze werden ingedeeld in de controlegroep. We ontdekten dat de studenten die luisterden naar de audio-modules (als aanvulling op de reguliere lesstof) gemotiveerder waren en meer gingen lezen. Door deze verbeteringen in motivatie en leesgedrag, behaalde deze groep uiteindelijk betere leerprestaties. Voor studenten met ADHD maakte audio-leren zelfs het verschil tussen het wel of niet halen van hun vak. De resultaten uit dit onderzoek laten zien dat audio-leren effectief is en dat AI hierin een belangrijke rol kan vervullen om docenten te ontzien. Ook laten de resultaten zien dat audio-leren een uitkomst kan zijn om in te spelen op verschillende leerbehoeften van neurodiverse studenten. Tijdens de sessie worden de resultaten besproken in het licht van zelfdeterminatie-theorie en cognitieve load theorie, en bespreken we het belang van het integreren van AI en audio-leren in digitale leeromgevingen.