12-11-2024 –, Jazz 2
Promovendus Robert-Jan Korteland onderzoekt of eye-trackingtechnologie effectief kan worden ingezet als didactisch hulpmiddel bij het aanleren van complexe beroepsvaardigheden in één-op-één interacties tussen docent en student. Verken zelf de mogelijkheden van eye-tracking tijdens deze interactieve sessie!
Voor beroepstaken zoals het maken en beoordelen van netvliesfoto's of het programmeren van software wordt steeds vaker specifieke apparatuur gebruikt. Hiermee neemt ook de visuele complexiteit toe. Toch wordt in het hoger onderwijs nog weinig gebruik gemaakt van technologie als didactisch hulpmiddel om kennis en vaardigheden voor complexe taakuitvoering over te brengen.
Onderzoek wijst uit dat simulaties in virtual reality, augmented reality en andere interactieve tools een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan een goede en efficiënte training voor toekomstige beroepstaken. Een aantal elementen die effectief zijn voor het aanleren van complexe beroepstaken worden echter niet meegenomen in dergelijke leeromgevingen: het bedienen van taakspecifieke technologie of apparatuur; visuele kenmerken van de taak onderscheiden; en zoekstrategieën om de taak succesvol uit te voeren. Maar hoe kan een docent zien waar een student precies naar kijkt tijdens het leerproces? En hoe leer je een ander kijken?
Eye-tracking technologie maakt visuele processen zichtbaar op een beeldscherm. Zo kunnen docenten in real-time zien waar studenten naar kijken, hoe lang en in welke volgorde. Dit biedt mogelijkheden voor meer gerichte en aangepaste instructies tijdens het oefenen van visueel complexe beroepstaken.
Robert-Jan Korteland MSc is als docent-onderzoeker verbonden aan de lerarenopleidingen van Instituut Archimedes en werkt binnen het lectoraat Betekenisvol Digitaal Innoveren (BDI) aan de Hogeschool Utrecht. Daarnaast is hij promovendus aan de afdeling Educatie en Pedagogiek van de Universiteit Utrecht. Eerder werkte hij als hogeschooldocent en onderwijskundige bij de opleidingen optometrie en orthoptie van Instituut voor Paramedische Studies. Tijdens zijn PhD onderzoekt hij hoe docent-student (meester-gezel) interacties tijdens het (leren) uitvoeren van complexe beroepstaken in het medische domein het beste kunnen worden vormgegeven om de ontwikkeling van expertise te bevorderen.
Expertises
-Oogbewegingsonderzoek (Eye-tracking onderzoek)
-Docent-student (meester-gezel) interacties
-Expertise ontwikkeling