13-11-2024 –, Tango 1
Digitale geletterdheid wordt steeds belangrijker in het onderwijs, waarbij verantwoord gebruik van digitale technologieën en het omgaan met hun kansen en risico's steeds meer aandacht krijgen in het curriculum. In het voortgezet onderwijs gebruiken leerlingen dagelijks veel verschillende digitale middelen voor entertainment, sport en educatie, maar er is nog vaak een gebrek aan kennis over verantwoord gebruik. Vanuit het project Digitale Geletterdheid en Digitale Didactiek van de Hogeschool Utrecht is een ‘mobiel lab’ opgezet, speciaal voor het voortgezet onderwijs. Dit lab, dat wordt uitgeleend aan verschillende scholen, bevat technologieën en digitale werkvormen, zoals podcastmicrofoons en Virtual Reality-brillen, met bijbehorende documentatie om leerlingen de juiste kennis bij te brengen. Tijdens onze presentatie willen we uitleggen welke richting het onderwijs opgaat, hoe wij hierin een ondersteunende rol spelen, en welk initiatief de Hogeschool Utrecht heeft genomen om bij te dragen aan de nieuwe onderwijsdoelen. Kom naar onze presentatie om digitale geletterdheid in de spotlight te zien.
Digitale geletterdheid is steeds belangrijker aan het worden voor de integratie in het onderwijs. Het verantwoord gebruik van digitale technologie en het omgaan met de kansen en risico’s van de technologie word hierom ook al steeds meer meegenomen in het beleid voor curriculum makers. Ook in het voortgezet onderwijs zitten leerlingen veel op de telefoon en gebruik de dagelijks tientallen verschillende hard- en softwares voor entertainment, sport en educatie. Wel zien we dat hier nog veel kennis mist over het verantwoord gebruik van de middelen.
Vanuit het project van Digitale Geletterdheid en Digitale Didactiek van de Hogeschool Utrecht, is er een ‘mobiel lab’ opgezet, speciaal voor het voortgezet onderwijs. Dit mobiele lab word bij verschillende scholen hierna uitgeleend zodat leerlingen met de spullen aan de slag kunnen. In dit mobiele lab zitten verschillende technologien en digitale werkvormen met de bijpassende documentatie om leerlingen de juiste kennis aan te brengen. Van podcast microfoons tot Virtual-Reality brillen, alles sluit aan op de kerndoelen gericht op dit nieuwe onderwijs, opgezet door docenten en onderzoekers.
Bij de presentatie willen we graag iedereen meenemen door uit te leggen welke richting het onderwijs neemt, hoe we hier een ondersteunende rol in kunnen spelen en welk initiatief er vanuit de Hogeschool Utrecht is gedaan om aan de nieuwe onderwijsdoelen bij te dragen. Hierna zetten we graag de discussie open om kritisch naar de inhoud te kijken.