13-11-2024 –, Tango 1
Jongeren groeien op met digitale middelen, maar toch ontbreekt bij hen vaak kennis over het verantwoord gebruik ervan. Hogeschool Utrecht ontwikkelde een ‘mobiel lab’, met tools als podcastmicrofoons, VR-brillen en digitale werkvormen, waarmee scholen de digitale geletterdheid van hun lerenden kunnen vergroten. In deze sessie bespreekt Patrick Dooyeweerd van het HU-project Digitale Geletterdheid en Digitale Didactiek hoe dit lab aansluit bij de richting die het onderwijs neemt. Daarna opent hij de discussie om samen kritisch naar de inhoud te kijken.
Digitale geletterdheid is steeds belangrijker aan het worden voor de integratie in het onderwijs. Het verantwoord gebruik van digitale technologie en het omgaan met de kansen en risico’s van de technologie word hierom ook al steeds meer meegenomen in het beleid voor curriculummakers. Ook in het voortgezet onderwijs zitten leerlingen veel op de telefoon en gebruik de dagelijks tientallen verschillende hard- en softwares voor entertainment, sport en educatie. Wel zien we dat hier nog veel kennis mist over het verantwoord gebruik van de middelen.
Vanuit het project van Digitale Geletterdheid en Digitale Didactiek van de Hogeschool Utrecht, is er een ‘mobiel lab’ opgezet, speciaal voor het voortgezet onderwijs. Dit mobiele lab word bij verschillende scholen hierna uitgeleend zodat leerlingen met de spullen aan de slag kunnen. In dit mobiele lab zitten verschillende technologien en digitale werkvormen met de bijpassende documentatie om leerlingen de juiste kennis aan te brengen. Van podcastmicrofoons tot virtualrealitybrillen, alles sluit aan op de kerndoelen gericht op dit nieuwe onderwijs, opgezet door docenten en onderzoekers.
Bij de presentatie willen we graag iedereen meenemen door uit te leggen welke richting het onderwijs neemt, hoe we hier een ondersteunende rol in kunnen spelen en welk initiatief er vanuit de Hogeschool Utrecht is gedaan om aan de nieuwe onderwijsdoelen bij te dragen. Hierna zetten we graag de discussie open om kritisch naar de inhoud te kijken.