12-11-2024 –, Swing
Je wilt docententeams meer evidence-informed laten werken en dus presenteer je hen doordachte en succesvolle praktijkvoorbeelden. Toch merk je dat de teams vaak niet geneigd zijn deze werkwijze over te nemen. Waarom? Omdat de contexten teveel verschillen.
De Innovatiepartners van de HvA hebben een aanpak ontwikkeld om deze praktijkvoorbeelden zodanig te presenteren dat ze wel aanslaan. We interviewen docenten die evidence-informed werken en laten ook een wetenschapper reageren op praktijkvoorbeelden.
Tijdens deze sessie zullen de Innovatiepartners van de Hogeschool van Amsterdam het project 'Goede Voorbeelden' presenteren, een initiatief dat gericht is op het inspireren van docenten door middel van praktijkvoorbeelden van – evidence informed - onderwijsinnovatie. Het vernieuwende aspect van dit project is dat het niet alleen goede voorbeelden toont, maar docenten ook inzicht geeft in de aanpak, implementatie en ervaringen, en de achterliggende mechanismen op basis van wetenschappelijke onderbouwing. Dit helpt docenten niet alleen om geïnspireerd te raken, maar ook om deze voorbeelden op een manier te implementeren die past bij hun eigen onderwijs.
Naast de praktijkvoorbeelden worden ook reactievideo's gemaakt door Izaak Dekker, Associate lector Didactiek & Curriculumontwikkeling in het Hoger Onderwijs. Deze video's bieden onderwijskundige en didactische uitleg gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, wat bijdraagt aan een dieper begrip van de getoonde innovaties en de onderliggende mechanismen. Door inzicht in de achterliggende principes wordt het makkelijker om de innovatie te vertalen naar andere contexten.
In een van de voorbeelden laat een docent HRM zien hoe ze een starttoets gebruikt om studenten in verschillende leerpaden in te delen voor een vak gericht op digitale vaardigheden. Een deel van de studenten kan dit al met gemak voor aanvang van het vak en een ander deel heeft hier totaal nog geen ervaring mee. Een docent reageert in de reactievideo: dit is wel een heel extreem voorbeeld, kun je dit ook doen met een klas waar het niveau niet zo ver uit elkaar ligt? De onderzoeker legt uit hoe je dit principe in andere contexten kunt toepassen met behulp van korte formatieve ‘hinge questions’ aan het begin van je college op basis waarvan je vervolgens ook in je les kunt differentiëren.
Met de combinatie van concrete voorbeelden en breder toepasbare principes helpt dit aanbod docenten die verantwoordelijk zijn voor het (her)schrijven van vakken en modules, maar die mogelijk niet over specialistische onderwijskundige kennis beschikken. De video's en aanvullende materialen worden gehost op een centrale website over onderwijs en onderwijsinnovatie, waar ze vergezeld gaan van uitgebreide toelichtingen, links naar relevante websites en wetenschappelijke artikelen, en lesmaterialen. Dit stelt docenten in staat om de getoonde innovaties in hun eigen onderwijspraktijk te verkennen en eventueel te implementeren.
Het project heeft veel positieve reacties ontvangen, zowel binnen als buiten de HvA. Docenten en andere medewerkers geven aan dat ze de voorbeelden zeer interessant vinden en meer willen weten. Op platforms zoals LinkedIn worden berichten met de video's en de website veelvuldig gedeeld. Daarnaast zijn een aantal video's opgenomen in overzichten op andere websites van onderwijsinstellingen en initiatieven in Nederland en Vlaanderen, wat de brede waardering en het nut van het project onderstreept.
Tijdens de presentatie worden fragmenten van de video’s getoond, verantwoorden de makers hun keuzes en discussiëren ze met de zaal hoe dit door de aanwezigen toegepast en verbeterd kan worden.
Community, impact en marketingmanager voor de Innovatiepartners van de Hogeschool van Amsterdam. Naast strategisch gesprekspartners vervul ik coördinerende, adviserende en uitvoerende communicatiewerkzaamheden op het gebied van onderwijsinnovatie en blended learning.