Hoe organiseer je AI-geletterdheid? Hint: niet met een chatbot
Ook ChatGPT zal het je meteen vertellen: AI-geletterdheid vraagt om méér dan tools of individuele vaardigheden. Het is een gezamenlijke opgave die organisatorisch stevig verankerd moet worden. In dit panelgesprek verkennen we hoe onderwijsinstellingen AI-geletterdheid (kunnen) vormgeven.
De sessie is gebaseerd op een recente systematische literatuurstudie van Npuls, waaruit blijkt dat het organisatorische niveau cruciaal is voor het bevorderen van AI-geletterdheid. We zoeken naar praktische antwoorden op vier vragen:
- Wat is de rol van leiderschap in het stimuleren van AI-geletterdheid?
- Hoe geef je vorm aan professionele ontwikkeling van AI-geletterdheid die aansluit bij onderwijspraktijken?
- Hoe betrek je docenten en andere stakeholders actief bij de ontwikkeling van beleid en materialen gericht op AI-geletterdheid?
- Hoe bevorder je interfacultaire samenwerking om kennisdeling en brede adoptie van AI te ondersteunen?
Na een korte introductie van de onderzoeksbevindingen gaan drie panelleden met verschillende perspectieven met elkaar én en met jou in gesprek. Deze sessie biedt geen blauwdruk, maar wel gedeelde inzichten en concrete handvatten – voor bestuurders, beleidsmakers en onderwijsprofessionals die AI-geletterdheid niet alleen willen agenderen, maar ook echt willen organiseren.