Hoe organiseer je AI-geletterdheid? Hint: niet met een chatbot
Elske van den Boom-Muilenburg, Kim Schildkamp
AI-geletterdheid vraagt om meer dan tools of individuele vaardigheden – het is een gezamenlijke opgave die stevig organisatorisch verankerd moet worden. In dit panelgesprek verkennen we hoe onderwijsinstellingen AI-geletterdheid (kunnen) vormgeven. De sessie is gebaseerd op een recente systematische literatuurstudie van Npuls, waaruit blijkt dat het organisatorische niveau cruciaal is voor het bevorderen van AI-geletterdheid. Het panelgesprek richt zich op vier sleutelcondities die dit niveau beïnvloeden. Aan de hand van vier vragen zoeken we naar praktische antwoorden:
(1) Wat is de rol van leiderschap in het stimuleren van AI-geletterdheid?
(2) Hoe geef je professionele ontwikkeling met betrekking tot AI-geletterdheid vorm die aansluit bij onderwijspraktijken?
(3) Hoe betrek je docenten en andere stakeholders actief bij de ontwikkeling van beleid en materialen gericht op AI-geletterdheid?
(4) Hoe bevorder je interfacultaire samenwerking om kennisdeling en brede adoptie van AI te ondersteunen?
Na een korte introductie van de onderzoeksbevindingen gaan drie panelleden met verschillende perspectieven met elkaar én het publiek in gesprek. Deze sessie biedt geen blauwdruk, maar wel gedeelde inzichten en concrete handvatten – voor bestuurders, beleidsmakers en onderwijsprofessionals die AI-geletterdheid niet alleen willen agenderen, maar ook echt willen organiseren.
Instrumenten voor goed onderwijs
Plenaire zaal