Daphne Vogel
Ik ben adviseur, onderzoeker en spreker op het snijvlak van onderwijsinnovatie, docentprofessionalisering en organisatieontwikkeling. Op dit moment werk ik als expert docentondersteuning binnen Npuls, het landelijke programma dat gericht is op het versterken van het vervolgonderwijs in Nederland (mbo, hbo en wo). Samen met collega’s uit het veld ontwikkel ik een gemeenschappelijke taal en een competentieprofiel voor docentondersteuners, waarmee onderwijsinstellingen hun ondersteuning structureel kunnen positioneren en professionaliseren. Daarnaast werk ik als onderzoeker bij de Hogeschool Inholland, waar ik projectleider ben van een praktijkgericht onderzoek naar simulatieonderwijs in de zorg. Dit doe ik in samenwerking met onder meer de Hogeschool van Amsterdam, ROCvA, SIGRA en zorgorganisaties.
Hiervoor werkte ik als hoofddocent en coördinator aan de Hogeschool van Amsterdam, waar ik me richtte op curriculumontwikkeling en innovatie binnen verpleegkunde- en intensivecare-opleidingen.
Met een achtergrond in de geneeskunde en een masteropleiding Onderwijswetenschappen aan de Universiteit Utrecht verbind ik graag praktijk, beleid en theorie. Ik spreek en publiceer regelmatig over onderwerpen als docentprofessionalisering, evidence-informed onderwijsinnovatie en de strategische positionering van ondersteunende rollen binnen onderwijsorganisaties.
Sessie
Onderwijsinnovatie vraagt om meer dan technologische vernieuwing: het vereist een integrale aanpak waarin onderwijs, organisatie en beleid elkaar versterken. Docentondersteuning is essentieel voor duurzame onderwijsvernieuwing met of zonder ict. Toch wordt in de praktijk de functie docentondersteuning vaak verschillend ingevuld, onder namen, zoals i-coach, icto-coach en de ict-onderwijsondersteuner. In deze sessie maak je kennis met twee complementaire competentieprofielen voor deze doelgroep:
- een competentieprofiel ontwikkeld binnen Npuls met het uitgangspunt wat een docentondersteuner moet kunnen binnen een netwerk van een onderwijsorganisatie,
- en een profiel gericht op taken en competenties van ict-onderwijsondersteuners, welke is ontwikkeld binnen de Gelderse Professionaliseringsagenda door het iXperium Centre of Expertise Leren met ict.
Samen bieden we een gedeeld kader voor verdere professionalisering, ontwikkeling en strategische inzet van ondersteunend personeel. In een interactieve werkvorm reflecteer je op de toepasbaarheid binnen je eigen instelling.
Of je nu zelf als docentondersteuner werkt of beleidsmatig verantwoordelijk bent voor onderwijsvernieuwing, deze sessie biedt je praktische inzichten en inspiratie. Samen zetten we docentondersteuning/ict-onderwijsondersteuning als sleutelfiguren binnen onderwijsinnovatie stevig op de kaart als belangrijk onderdeel van toekomstgericht onderwijs.