Experimenteren met AI en vindbaarheid: leren van regionale experimenten
Veel onderwijsinstellingen worstelen met de vraag hoe ze kennis over onderwijsinnovatie beter vindbaar kunnen maken voor docenten en onderwijsondersteuners. Hoe zorg je dat informatie niet alleen beschikbaar is, maar ook snel en relevant gevonden wordt? En wat als er binnen én tussen instellingen overlap is in wat er ontwikkeld wordt? Generatieve AI biedt nieuwe mogelijkheden, maar roept ook vragen op: hoe organiseer je dat, hoe begin je ermee, en wat levert het op?
In deze sessie hoor je hoe instellingen uit mbo, hbo en wo hiermee experimenteren, vaak vanuit bestaande platformen, met als doel de kennisdeling slimmer en efficiënter te maken. Binnen het landelijke programma Npuls krijgen zij ruimte en ondersteuning om deze experimenten vorm te geven, individueel én in samenwerking met andere instellingen. Je hoort in deze sessie dus vooral wat instellingen zelf ervaren: waar zij tegenaan lopen, welke inzichten het
oplevert, en hoe samenwerking hierdoor verandert.
De sessie biedt concrete casuïstiek en laat zien hoe AI daadwerkelijk wordt ingezet in de onderwijspraktijk. Laat je inspireren door pioniers uit het veld en reflecteer op vragen zoals: wat betekent dit voor mijn instelling? Wat kan ik hiervan leren? En: hoe zorgen we samen voor betere vindbaarheid van kennis rond onderwijsinnovatie?