Evidence-informed werken in onderwijsinstellingen: van ambitie naar actie!
11-11-2025 , Amare Studio

In deze interactieve workshop verkennen we samen met jou hoe evidence-informed werken geïntegreerd kan worden in ‘teaching and learning centres’ (TLC’s of CTL’s) en onderwijsinstellingen. Aan de hand van twee praktijkvoorbeelden uit het TLC van de Universiteit van Amsterdam laten we zien hoe onderzoek bijdraagt aan onderwijsverbetering – en ook waar het in de praktijk soms schuurt. Daarna gaan we in kleine groepen aan de slag met een vraag uit je eigen praktijk en hoe je die met een evidence-informed bril kunt benaderen.

De sessie biedt inspiratie, reflectie en concrete handvatten, en is bedoeld voor iedereen die werkt binnen een TLC of CTL of een andersoortige beleidsrol heeft. We hopen mee te geven dat evidence-informed werken niet alleen een methodiek is, maar vooral een professionele houding die nieuwsgierigheid, samenwerking en impact centraal stelt.


Ongetwijfeld sta ook jij continu voor de uitdaging om het onderwijs te verbeteren en te innoveren. In een tijd waarin technologische, maatschappelijke en didactische ontwikkelingen elkaar snel opvolgen, is het belangrijk om keuzes te maken die niet alleen vernieuwend zijn, maar ook onderbouwd, duurzaam en betrouwbaar. ‘Evidence-informed’ werken – het combineren van wetenschappelijke inzichten, praktijkervaringen en kennis van de lokale context – biedt daarvoor een krachtige aanpak.

Deze werkwijze stelt onderwijsprofessionals in staat om vraagstukken systematisch en kritisch te benaderen. Door niet alleen te vertrouwen op oude en snelle oplossingen, maar bewust gebruik te maken van getoetste/ bewezen kennis en data, vergroot je de kans op impactvolle en duurzame innovatie. Bovendien draagt het bij aan een lerende cultuur, waarin reflectie, dialoog en samenwerking centraal staan.

Maar waar begin je? Hoe vind je relevante en bruikbare evidence? Hoe vertaal je deze naar je eigen context? En hoe werk je effectief samen met collega’s die verschillende rollen, perspectieven en expertises hebben?

Deze uitdagingen spelen ook binnen de teaching and learning centres (TLC’s of CTL’s), die een sleutelrol vervullen in het stimuleren van innovatie en professionalisering binnen instellingen. De vraag is steeds: hoe organiseer je evidence-informed werken op een manier die niet alleen theoretisch goed klinkt, maar ook praktisch uitvoerbaar, toegankelijk en motiverend is?

In deze workshop verkennen we hoe jij evidence-informed werken kan integreren in je dagelijkse praktijk. We nemen je mee in onze ervaringen bij het TLC van de Universiteit van Amsterdam. Dat doen we aan de hand van twee actuele voorbeelden waarin een vraagstuk uit de praktijk heeft geleid tot het opzetten en uitvoeren van een onderzoeksproject. Hiermee laten we je zien hoe data en onderzoek bijdragen aan onderwijsinnovatie en docentprofessionalisering, maar ook waar het in de praktijk soms wringt. Denk aan spanningen tussen tijd en kwaliteit, de vertaalslag van data naar actie, en het betrekken van verschillende stakeholders.

Na deze introductie gaan we interactief aan de slag. We nodigen jou en de andere deelnemers uit om een vraagstuk uit hun eigen praktijk in te brengen: een knelpunt, ambitie of innovatievraag. In kleine groepen onderzoeken we hoe je deze vanuit een evidence-informed benadering kunt aanpakken. Wat is er al bekend uit onderzoek? Welke data zijn nodig? Hoe sluit dit aan op jouw specifieke onderwijscontext?

De workshop biedt:

  • inspirerende voorbeelden van evidence-informed werken binnen een TLC;

  • reflectie op succesfactoren én weerbarstigheden;

  • concrete handvatten voor het toepassen van evidence-informed werken binnen je eigen instelling;

  • ruimte voor uitwisseling met collega’s uit andere organisaties.

In deze workshop willen we laten zien dat evidence-informed werken niet alleen een methodiek is, maar ook een professionele houding: nieuwsgierig, kritisch, samenwerkend en wendbaar. Juist in een tijd waarin verandering de enige constante is, is deze manier van denken en werken waardevol om als onderwijsinstelling koers te houden én impact te maken.

Aan het eind van de sessie ga je naar huis met nieuwe inzichten, inspiratie én praktische aanknopingspunten om evidence-informed werken duurzaam te verankeren in jouw onderwijspraktijk – of je nu werkt in een TLC/CTL, een beleidsrol of een docententeam.