11-11-2025 –, Foyer 3
Waar baseer je je keuzes op als je je onderwijs wilt vernieuwen of als je een innovatieproject start? Dit zijn belangrijke vragen voor onderwijsprofessionals. Om de uitdagingen van deze tijd goed aan te kunnen, zullen we samen moeten leren en innoveren, zodat we steeds kunnen voortbouwen op bestaande kennis. Een ‘evidence-informed’ aanpak – waarbij we gestructureerd op zoek gaan naar kennis uit verschillende bronnen en voortbouwen op wat we al weten – helpt om doordachte beslissingen te nemen. Dit is belangrijk, want innovaties, beleidsbeslissingen en onderwijsmethoden moeten immers gebaseerd zijn op de best beschikbare kennis uit onderzoek en praktijk.
Hoewel deze noodzaak steeds meer aandacht krijgt, zijn er ook obstakels: tijdgebrek, informatie-overload, cognitieve bias … Niet iedereen weet deze aanpak dus in de praktijk toe te passen. In deze sessie verken je samen met ons waarom evidence-informed werken soms lastig is, wat ons belemmert en hoe we van elkaar kunnen leren om deze aanpak verder te versterken en zo bij te dragen aan een gezamenlijke, lerende cultuur.
Bij veel onderwijsinstellingen staat het versterken van het evidence-informed werken op de agenda. Hoewel niet overal de term evidence-informed wordt gebruikt, wordt het belang van het onderbouwen van beslissingen wel gedeeld. Juist in deze tijd waarin feiten en fictie nogal eens door elkaar lopen, is dit extra belangrijk. Op veel plaatsen zijn mensen bezig bruggen te bouwen tussen onderzoek en praktijk, bijvoorbeeld door het onderzoekend vermogen van docenten en onderwijsprofessionals te stimuleren. En dit draagt bij aan het creëren van een gezamenlijk kennisbasis.
Er zijn veel goede voorbeelden van evidence-informed werkwijzen. Maar helaas gaat het lang niet altijd goed. In de praktijk zijn er immers factoren die deze aanpak in de weg staan, zoals gebrek aan tijd of prioriteit. Vaak zijn we ons niet bewust van onze eigen blinde vlekken en lijden aan bias. Zo kan de verwachting dat we zelf al weten wat werkt, ons parten spelen. Het kan ook gebeuren dat kennis niet beschikbaar of moeilijk vindbaar is – of dat er juist een overload aan informatie is, zodat je door de bomen het bos niet meer ziet. En ten slotte weten we misschien simpelweg niet goed hoe we deze uitdaging kunnen beantwoorden.
Npuls en NRO hebben evidence informed werken hoog op de agenda staan. In deze sessie gaan we met elkaar in gesprek over het versterken van evidence-informed werken, ook binnen jouw onderwijsinstelling. We nodigen je uit om met voorbeelden te komen uit je eigen praktijk. Waarom is dit zo lastig? Wat zit ons mogelijk in de weg? Waar moeten we rekening mee houden? En vooral: wat kunnen we van elkaar leren om het evidence-informed werken – en daarmee de lerende cultuur – te versterken?
Coördinator Onderzoek en kennisdelen Npuls