Onzichtbaar maar onmisbaar: breng jouw werk in beeld
11-11-2025 , Jazz 3

Werk jij aan digitale transformatie als informatiemanager, functioneel beheerder of projectleider? Dan weet je hoe lastig het is om de waarde van je werk zichtbaar te maken. In deze interactieve workshop leer je werken met de beeldtaal voor interoperabiliteit – een visuele methode om complexe processen, standaarden en samenwerking helder te verbeelden en complexe gesprekken te ondersteunen.

Je ziet voorbeelden uit mbo, hbo en wo van hoe deze beeldtaal helpt om projecten uit te leggen, draagvlak te creëren en beter samen te werken. Daarna ga je zelf aan de slag met een eigen casus: je visualiseert een actueel project of knelpunt uit jouw werk met behulp van eenvoudige sjablonen.

Je gaat naar huis met:
- een eerste visual van je werk
- inzicht in hoe beeld helpt om jouw impact duidelijk te maken
- praktische tips en tools om direct toe te passen
- inspiratie om bij te dragen aan een gedeelde visuele taal in het onderwijs

Deze workshop is bedoeld voor iedereen die werkt aan onderwijsdigitalisering en zijn of haar ‘onzichtbare’ bijdrage beter wil positioneren.


Veel professionals die werken aan digitale transformatie in het onderwijs leveren belangrijke bijdragen achter de schermen. Of het nu gaat om het stroomlijnen van informatiestromen, het beheren van applicaties of het coördineren van samenwerking tussen afdelingen. Dit werk is cruciaal, maar vaak lastig uit te leggen aan collega’s of bestuurders. Daardoor blijven inspanningen soms onbegrepen, of vinden initiatieven niet het benodigde draagvlak.

Deze workshop biedt een concrete aanpak om dat te veranderen: deelnemers leren werken met de beeldtaal voor interoperabiliteit, een visueel hulpmiddel dat speciaal is ontwikkeld om complexe digitale samenwerkingen in het onderwijs begrijpelijk en bespreekbaar te maken. De beeldtaal maakt het mogelijk om abstracte onderwerpen – zoals standaarden, gegevensuitwisseling en systeemarchitectuur – laagdrempelig in beeld te brengen voor uiteenlopende doelgroepen.

De workshop start met een korte introductie en praktijkvoorbeelden uit mbo, hbo en wo. Daarin wordt getoond hoe onderwijsinstellingen de beeldtaal toepassen om beleid te visualiseren, projecten te verhelderen of samenwerking te structureren. Vervolgens gaan deelnemers zelf aan de slag met een visualisatie van een eigen casus. Met eenvoudige sjablonen en begeleidende vragen creëren ze een eerste opzet van hun eigen werk in beeld.

De kracht van deze aanpak zit in de combinatie van:
- visueel denken: werken met beelden helpt om sneller tot de kern te komen
- gedeeld begrip: een visual maakt het makkelijker om anderen mee te nemen in inhoudelijke vraagstukken
- actiegerichtheid: een schets maakt het gesprek concreet en nodigt uit tot volgende stappen

De workshop is gericht op doen en ervaren: deelnemers werken in duo’s of kleine groepjes aan hun eigen visual, wisselen inzichten uit, en reflecteren op hoe dit middel toepasbaar is binnen hun eigen praktijk.

Wat levert het op?
- Bewustwording van het belang van zichtbaarheid en positionering
- Kennismaking met een toegankelijke visuele methode uit het onderwijsdomein
- Eerste toepassing op een eigen werkcontext of project
- Handvatten, sjablonen en bronnen om zelf verder te oefenen
- Aansluiting bij een bredere community die werkt aan visuele communicatie in onderwijsdigitalisering

Voor wie?
Voor professionals in mbo, hbo en wo die betrokken zijn bij digitalisering en informatievoorziening, zoals informatiemanagers, projectleiders, beleidsadviseurs, architecten en functioneel beheerders. Ook geschikt voor communicatie- en verandermanagers die inhoudelijke trajecten beter zichtbaar willen maken.

Werkvorm:
De sessie is actief en laagdrempelig, met korte uitleg, praktijkvoorbeelden, werkmomenten en uitwisseling. Ervaring met visualiseren is niet nodig. Een pen en een open houding zijn voldoende.

Liona de Graaf is projectleider van Beeldtaal voor interoperabiliteit, een initiatief dat visuele communicatie inzet om digitale samenwerking in het onderwijs begrijpelijk en bespreekbaar te maken.

In haar rol als projectleider bij Beeldtaal werkt Liona samen met onderwijsexperts, ontwikkelaars en architecten om een visuele taal te ontwikkelen die het ecosysteem van internationale interoperabiliteit in het onderwijs in kaart brengt. Het doel is om gesprekken over digitalisering te faciliteren, waarbij niet alleen naar afzonderlijke elementen wordt gekeken, maar ook naar het hele ecosysteem.