11-11-2025 –, Jazz 3
Werk jij aan digitale transformatie als informatiemanager, functioneel beheerder of projectleider? Dan weet je hoe lastig het is om de waarde van je werk zichtbaar te maken. In deze interactieve sessie leer je werken met de beeldtaal voor interoperabiliteit – een visuele methode om complexe processen, standaarden en samenwerking helder te verbeelden en complexe gesprekken te ondersteunen.
Je maakt kennis met de beeldtaal en hoe het kan helpen om projecten uit te leggen, draagvlak te creëren en beter samen te werken.
Je gaat naar huis met:
- inzicht in hoe beeld kan helpen om jouw impact duidelijk te maken
- praktische tips en tools om direct toe te passen
- inspiratie om bij te dragen aan een gedeelde visuele taal in het onderwijs
Deze sessie is bedoeld voor iedereen die werkt aan onderwijsdigitalisering en zijn of haar ‘onzichtbare’ bijdrage beter wil positioneren.
Veel professionals die werken aan digitale transformatie in het onderwijs leveren belangrijke bijdragen achter de schermen. Of het nu gaat om het stroomlijnen van informatiestromen, het beheren van applicaties of het coördineren van samenwerking tussen afdelingen – het werk is cruciaal maar vaak lastig uit te leggen aan collega’s of bestuurders. Daardoor blijven inspanningen soms onbegrepen, of vinden initiatieven niet het benodigde draagvlak.
Deze sessie biedt een concrete aanpak om dat te veranderen: deelnemers leren werken met de ‘beeldtaal voor interoperabiliteit’, een visueel hulpmiddel dat speciaal is ontwikkeld om complexe digitale samenwerkingen in het onderwijs begrijpelijk en bespreekbaar te maken. De beeldtaal maakt het mogelijk om abstracte onderwerpen – zoals standaarden, gegevensuitwisseling en systeemarchitectuur – laagdrempelig in beeld te brengen voor uiteenlopende doelgroepen.
De kracht van deze aanpak zit in de combinatie van:
- visueel denken: werken met beelden helpt om sneller tot de kern te komen;
- gedeeld begrip: een visual maakt het makkelijker om anderen mee te nemen in inhoudelijke vraagstukken;
- actiegerichtheid: een schets maakt het gesprek concreet en nodigt uit tot vervolgstappen.
De sessie is gericht op doen en ervaren: je denkt in duo’s of kleine groepjes na over visuals, wisselt inzichten uit en reflecteert op hoe dit middel toepasbaar is binnen je eigen praktijk.
Wat levert het op?
- bewustwording van het belang van zichtbaarheid en positionering;
- kennismaking met een toegankelijke visuele methode uit het onderwijsdomein;
- handvatten, sjablonen, iconen en bronnen om zelf verder te oefenen;
- aansluiting bij een bredere community die werkt aan visuele communicatie in onderwijsdigitalisering.
Voor wie?
Deze sessie is voor professionals in mbo, hbo en wo die betrokken zijn bij digitalisering en informatievoorziening, zoals informatiemanagers, projectleiders, beleidsadviseurs, architecten en functioneel beheerders. Ze is ook geschikt voor communicatie- en verandermanagers die inhoudelijke trajecten beter zichtbaar willen maken.
Werkvorm
De sessie is actief en laagdrempelig, met korte uitleg, werkmomenten en uitwisseling. Ervaring met visualiseren is niet nodig. Een pen en een open houding zijn voldoende.
Liona de Graaf is projectleider van Beeldtaal voor interoperabiliteit, een initiatief dat visuele communicatie inzet om digitale samenwerking in het onderwijs begrijpelijk en bespreekbaar te maken.
In haar rol als projectleider bij Beeldtaal werkt Liona samen met onderwijsexperts, ontwikkelaars en architecten om een visuele taal te ontwikkelen die het ecosysteem van internationale interoperabiliteit in het onderwijs in kaart brengt. Het doel is om gesprekken over digitalisering te faciliteren, waarbij niet alleen naar afzonderlijke elementen wordt gekeken, maar ook naar het hele ecosysteem.
Dirma Janse is een information designer die complexe informatie omzet in tot de verbeelding sprekende, visuele representaties. Ze is vooral actief in de wetenschaps- en technologiesector, waar ze zich specialiseert in het visualiseren van abstracte concepten. Daarnaast werkt ze bij de infographicredactie van NRC.
Haar projecten richten zich vaak op digitale, complexe systemen, zoals de quantumcomputer, kunstmatige intelligentie en de EuroStack – een visueel model van de huidige digitale wereld. Door middel van metaforen, poëzie en verbeelding brengt ze deze digitale ecosystemen in kaart en probeert ze ze toegankelijker te maken voor een breed publiek.
Dirma laat zich inspireren door een breed scala aan kunstenaars, ontwerpers en denkers. Hun werk voedt haar creatieve benadering en helpt haar abstracte onderwerpen op een vernieuwende manier tot leven te brengen.