Gedigitaliseerd erfgoed: oude teksten, nieuwe technieken en een inspirerende onderwijsmethode
12-11-2025 , Tango 2

Wil je weten hoe je objecten zo kunt digitaliseren dat ze eenvoudig in het onderwijs gebruikt kunnen worden? Wil je ervaren hoe zulke objecten de leerervaring kunnen verdiepen?

Kom dan naar deze ‘tastersessie’ van de universiteitsbibliotheek van de VU. In deze sessie ervaar je de kracht van het doceren met (digitale) objecten en zul je replica’s van historische kleitabletten door je handen laten gaan. Je gaat actief aan de slag met een lesplan dat ontwikkeld is binnen het project Digital Impressions. Daarnaast geven we je inzicht in de (succesvolle) uitkomsten van dit project, toepasbaar voor iedereen die fysieke leermaterialen wil digitaliseren en (open) wil delen. Ten slotte maak je kennis met de onderwijsmethode ‘object based teaching & learning’.

Nieuwsgierig? Wees welkom bij onze sessie!


Wat gebeurt er als je leerlingen een eeuwenoude kleitablet laat vasthouden – fysiek of digitaal? In deze sessie ervaar je hoe krachtig onderwijs kan zijn dat werkt met echte objecten: object based teaching & learning (OBTL). Je gaat in de sessie aan de slag met gedigitaliseerde replica’s van historische kleitabletten, ontdekt het verhaal achter het Digital Impressions-project, en maakt kennis met de collectie aan open leermaterialen die binnen het project ontwikkeld is. Deze materialen bieden mogelijkheden voor het doceren met objecten, bijvoorbeeld rond thema’s als duurzaamheid, inclusiviteit en de zintuigen. Ze zijn ontworpen om direct in jouw lespraktijk in te zetten.

We nemen je ook mee in de geleerde lessen van het project: van het kiezen van de juiste 3D-scanner tot het slim metadateren en open delen van de objecten via SURFsharekit en edusources. Je hoort hoe we samenwerkten met docenten, bibliotheekmedewerkers en techniekpartners om onderwijs verrijkt met erfgoed mogelijk te maken.

Pas op, dit is géén luister-sessie! Je gaan samen met anderen actief aan de slag met de (digitale) materialen. Verwacht interactie, verkenning en misschien zelfs een sprong terug in de tijd – met behulp van moderne technologie. Deze sessie is waardevol voor iedereen in het onderwijs die op zoek is naar vernieuwende, tastbare en thematische lesvormen: van docenten en onderwijsondersteuners tot OER-experts en erfgoedprofessionals.

Na deze sessie:

  • weet je hoe je object based teaching and learning inzet in je eigen onderwijspraktijk; 

  • heb je toegang tot direct bruikbare open OBTL-leermaterialen en digitale (erfgoed)objecten;
  • kun je de geleerde lessen uit dit project toepassen op je eigen (digitale) onderwijsinnovatie.

Anouk Nuijten is subject librarian for the Faculty of Humanities and project leader at the University Library of the Vrije Universiteit Amsterdam (VU). After obtaining her PhD in Anglo-Saxon, Norse and Celtic at the University of Cambridge in 2021, she began working as a project leader at the VU, running projects for the Special Collections, Information Services and Open Science divisions at the University Library.

Kim Dibbets is een onderwijsadviseur en -ontwikkelaar bij de universiteitsbibliotheek van de Vrije Universiteit Amsterdam. Zij support docenten bij het ontwerpen en verbeteren van hun onderwijs. Met een scherpe blik op didactiek en innovatie begeleidt zij collega's via één-op-één advies, interactieve workshops en praktijkgerichte trainingen. Haar expertise ligt onder andere op het gebied van active blended learning, AI in het onderwijs, en object based teaching and learning.