12-11-2025 –, Tango 2
Ook jouw instelling zal vast moeite hebben om om onafhankelijk te blijven van EdTech-bedrijven. De toenemende digitalisering vraagt om een nieuwe manier van samenwerken tussen onderwijsinstellingen en commerciële EdTech-leveranciers. Daarom heeft een kernteam van experts uit het onderwijs en de EdTech-sector een Collaborative Trust Framework (CTF) opgezet.
Dit raamwerk is bedoeld voor langdurige partnerschappen tussen onderwijsinstellingen en EdTech-bedrijven: partnerschappen waarin vertrouwen, transparantie en gedeelde waarden en doelen centraal staan. Waarin in co-creatie wordt samengewerkt aan hoogwaardige digitale innovaties in het onderwijs, met publieke waarden als fundament. Met ruimte om duurzaam met elkaar te blijven innoveren. En dit alles vastgelegd in passende zakelijke afspraken.
Tijdens onze workshop hoor je over de achtergrond en het belang van het Collaborative Trust Framework en zie je wat het betekent voor drie categorieën trajecten: reguliere inkoop, co-creatie, en doorontwikkeling binnen een bestaande relatie.
Daarna gaan we interactief met de deelnemers aan de slag. Aan de hand van een praktijkvoorbeeld vul je samen met andere deelnemers in welke Trust Framework-elementen jullie zouden kunnen inzetten, wat dat vervolgens in de praktijk betekent en wat het aan waarde kan opleveren.
Het huidige, digitale tijdperk vereist versnelde onderwijsinnovatie. Instellingen zijn op dit moment sterk afhankelijk van de systemen van de grote (commerciële) tech-bedrijven. Deze bedrijven bepalen daardoor veel van wat er binnen het onderwijs kan en hoe er gewerkt wordt.
Het is belangrijk dat we de regie pakken en meer inzetten op soevereiniteit, door terug te gaan naar waar publieke instellingen voor staan. Verdere technologische ontwikkeling moeten we sturen vanuit die waarden door dit al in het inkoopproces te borgen.
Daarnaast zijn er steeds snellere ontwikkelingen als de invoering van wendbaar onderwijs, nieuwe onderwijsconcepten en de druk om meer met minder te doen. Digitale innovaties moeten dus flexibel en snel kunnen inspelen op deze veranderingen. Dit vereist een nieuwe manier van publiek-private samenwerking, die verschuift van een klant-leverancierrelatie naar betrouwbare publiek-private partnerschappen.
Het Collaborative Trust Framework biedt zowel onderwijsinstellingen als EdTech-bedrijven de benodigde hulpmiddelen en richtlijnen om langdurige, vruchtbare partnerschappen op te zetten en te onderhouden. Het bestaat uit een set kernwaarden en praktische richtlijnen voor alle betrokkenen. Het Collaborative Trust Framework is open source en wordt continu doorontwikkeld via ‘rolling releases’, zodat het altijd actueel en relevant blijft.
Op dit moment is het kader van het Collaborative Trust Framework uitgewerkt naar 7 centrale kernwaarden en 33 principes. Deze basis wordt verder uitgewerkt voor zowel onderwijsinstellingen als EdTech-bedrijven naar een praktische werkwijze (toolkits) voor elk van de onderstaande drie categorieën, steeds vanuit CTF-gedachtegoed:
- een regulier inkooptraject;
- een co-creatietraject (met RIC als methodiek);
- een doorontwikkelingstraject binnen een bestaande relatie.
Ik ben werkzaam als projectleider binnen Team EdTech (Npuls). Om duurzaam te innoveren met EdTech en Publieke Waarden beter te borgen zullen onderwijsinstellingen op een andere manier moeten gaan samenwerken met EdTech bedrijven. Om die reden doen we binnen Team EdTech actief ervaring op met (nieuwe) samenwerkingsvormen en blijven we onderzoeken wat we kunnen leren van eerdere samenwerkingen tussen onderwijsinstellingen en EdTech-bedrijven.
Ik focus me (o.a.) op het thema 'co-creatie': eerst binnen het Co-Creatie Lab en nu binnen het Collaborative Trust Framework en het verkennende onderzoek naar IP strategieën in co-creatie.
Meer weten? Spreek me vooral aan tijdens de OWD, neem contact met me op via minke.terhedde@npuls.nl of bekijk mijn LinkedIn profiel https://www.linkedin.com/in/minketerhedde/
Senior adviseur KplusV met kernexpertises:
- Innovatie ecosystemen en PPS
- Strategische partnerships
- Co-creatie en ondernemerschap
- Alternatieve inkoop – RIC