11-11-2025 –, Foyer 3
De Hogeschool van Amsterdam werkt aan een digitaal meerjarenplan (2025–2028) waarin digitalisering wordt gezien als strategische aanjager van onderwijs, onderzoek en bedrijfsvoering. Om de stap van visie naar uitvoering te maken, zijn zes organisatiebrede veranderthema’s benoemd: governance, portfoliomanagement, value management, software-adoptie, innovatie op twee snelheden en proces- en datastandaardisatie. Deze thema’s vormen samen het ‘veranderwiel’ dat als verbindend kader dient tussen strategie en realisatie. Binnen vijf ICT-domeinen (onderwijs, onderwijslogistiek, onderzoek, bedrijfsvoering en basisdiensten) zijn doelen en projecten uitgewerkt, met aandacht voor actuele thema’s als AI, datagedreven werken, digitale soevereiniteit en samenwerking met partners zoals SURF en Npuls. De digitale agenda biedt daarmee een praktische structuur om domeinoverstijgend te sturen, prioriteren en verbeteren. Tijdens de SURF Onderwijsdagen wil ik laten zien hoe deze aanpak in de praktijk werkt en welke inzichten het oplevert voor andere instellingen die voor vergelijkbare uitdagingen staan.
Bij de Hogeschool van Amsterdam (HvA) werken we momenteel aan een digitaal meerjarenplan dat loopt van 2025 tot 2028. Dit plan is opgesteld om de digitaliseringsstrategie van de HvA concreet vorm te geven binnen de context van onderwijs, onderzoek en bedrijfsvoering. We willen digitalisering niet alleen zien als technische ondersteuning, maar juist als een strategische aanjager van onderwijsvernieuwing, kennisdeling en organisatorische wendbaarheid.
We hebben vastgesteld dat succesvolle digitalisering niet vanzelf gaat. Om de stap van strategie naar realisatie te maken, richten we ons binnen de HvA op zes thema’s — samen het zogeheten veranderwiel. Deze thema’s zijn:
Governance (wie beslist wat en hoe worden keuzes geborgd),
Portfoliomanagement (welke initiatieven starten we wanneer en waarom),
Value management (hoe zorgen we dat investeringen daadwerkelijk waarde opleveren),
Adoptie (training en begeleiding voor gebruikers),
Innovatie in twee snelheden (vakspecifiek experiment versus stabiele basisdiensten),
Proces- en datastandaardisatie (voor schaalbaarheid, transparantie en landelijke aansluiting).
Per ICT-domein (onderwijs, onderwijslogistiek, onderzoek, bedrijfsvoering en basisdiensten) hebben we in kaart gebracht wat nodig is om vooruitgang te boeken. In elk domein zijn concrete doelen, routes en projecten beschreven, waarbij AI, data, veiligheid, toegankelijkheid en samenwerking (bijv. met SURF, Npuls en UvA) belangrijke terugkerende onderwerpen zijn.
Wat ik graag wil delen tijdens de SURF Onderwijsdagen is hoe we dit veranderwiel gebruiken als verbindend element tussen visie en uitvoering. Niet als blauwdruk, maar als praktisch kader om domeinoverschrijdend te sturen, te prioriteren en te verbeteren. De digitale agenda biedt daarmee niet alleen richting, maar ook houvast voor de vele mensen in de organisatie die bij deze transitie betrokken zijn — van beleidsmakers en informatiemanagers tot docenten en onderzoekers.
Informatiemanager & Lead digitaal meerjarenplan HvA