12-11-2025 –, Foyer 2
Generatieve AI biedt kansen om het leerproces van studenten daadwerkelijk te versterken. In deze sessie worden twee praktijkgerichte toepassingen gepresenteerd.
De eerste is Holli, een AI-chatbot die studenten ondersteunt bij het reflecteren op hun leerervaringen. Holli stelt verdiepende vragen die gericht zijn op betekenisvolle reflectie en het formuleren van toekomstgericht handelen. De chatbot is ontwikkeld tijdens de Pro-U Hackathon van de Universiteit Twente, in samenwerking met SURF en Npuls, en sluit aan bij bestaande reflectiemodellen uit het onderwijs.
De tweede toepassing richt zich op feedback bij programmatisch toetsen. Door een eigen taalmodel te trainen op eerdere narratieve feedback, ontvangen studenten gerichte en persoonlijke AI-feedback die hen helpt hun ontwikkeling beter te begrijpen en te sturen.
Naast de implementatie in de praktijk onderzoeken wij de effecten van deze toepassingen op de kwaliteit van het leerproces. Tijdens de sessie delen wij ervaringen, laten wij voorbeelden zien, en presenteren wij eerste onderzoeksresultaten.
De sessie biedt ruimte voor interactie: hoe kunnen we AI zo inzetten dat studenten er echt beter van leren, en wat vraagt dat van docenten en opleidingen?
Generatieve AI biedt in het onderwijs kansen die verder gaan dan efficiëntie of gemak: het kan bijdragen aan diepere reflectie en betere feedbackprocessen. In deze sessie presenteren wij twee praktijkgerichte toepassingen van GenAI die daadwerkelijk zijn geïmplementeerd en waarvan de impact op het leerproces van studenten wordt onderzocht.
De eerste toepassing is Holli, een AI-chatbot die studenten begeleidt bij reflectie op hun leerervaringen. De chatbot is ontwikkeld tijdens de Pro-U Hackathon van de Universiteit Twente, in samenwerking met SURF en Npuls, gericht op de toepassing van AI in het onderwijs. Holli stelt gerichte, open vragen die studenten helpen om niet alleen terug te kijken op gebeurtenissen, maar ook om betekenis te geven aan hun ervaringen en toekomstgerichte inzichten te formuleren. Door de interactie met Holli wordt reflectie minder oppervlakkig en krijgt het een concretere plek in het leerproces. De chatbot is specifiek getraind om aan te sluiten bij reflectiemodellen uit de onderwijspraktijk.
De tweede toepassing richt zich op feedback bij programmatisch toetsen. Door een eigen taalmodel te trainen met narratieve feedback uit eerdere onderwijsrondes, bieden we studenten AI-gegenereerde feedback die afgestemd is op hun ontwikkelpunten. Deze feedback ondersteunt de begeleidende gesprekken en zorgt ervoor dat studenten vaker en zelfstandiger reflecteren op hun voortgang.
Wat deze sessie onderscheidt, is dat wij niet alleen toepassingen laten zien, maar ook onderzoek uitvoeren naar hun daadwerkelijke effect. In beide gevallen meten we:
In hoeverre de AI-interventies bijdragen aan het verdiepen van het leerproces;
Hoe studenten de kwaliteit en bruikbaarheid van de reflectie en feedback ervaren;
Welke rol de AI kan spelen naast de menselijke begeleider, en waar grenzen liggen.
Tijdens de sessie delen we ervaringen uit de praktijk: hoe zijn de modellen ontwikkeld en getraind, welke keuzes zijn gemaakt in ontwerp en implementatie, en welke lessen zijn geleerd bij de inzet in het onderwijs. We laten concrete voorbeelden zien van interacties met Holli en van gegenereerde feedback, en geven inzicht in de eerste onderzoeksresultaten.
We nodigen deelnemers uit om met ons in gesprek te gaan: wat zijn de kansen en risico’s van het inzetten van GenAI voor reflectie en feedback? Wat vraagt dit van docenten, , opleidingen en studenten? En hoe zorgen we ervoor dat AI een middel blijft, en niet het doel?
Nynke Bos is lector bij Hogeschool Inholland en richt zich op duurzame onderwijsinnovatie, met bijzondere aandacht voor de inzet van digitale technologie in het leerproces. In haar onderzoek verbindt zij theorie en praktijk, met als doel technologische toepassingen zoals generatieve AI betekenisvol en verantwoord in te zetten in het onderwijs. Ze werkt aan projecten rondom reflectie, feedback en zelfregulerend leren, en onderzoekt daarbij systematisch de impact van AI op de kwaliteit van leren. Haar werk kenmerkt zich door een kritische en praktijkgerichte benadering, gericht op daadwerkelijke verbetering van het onderwijs.