Grip op de digitale leeromgeving: eigenaarschap vraagt organisatie
11-11-2025 , Jazz 2

Hoeveel zeggenschap heeft jouw instelling over de digitale leeromgeving? In het huidige mbo-landschap is digitale transformatie onvermijdelijk en de digitale leeromgeving (DLO) vormt hiervoor het fundament. Voor een succesvol gebruik en doorontwikkeling van de DLO is eigenaarschap binnen de organisatie wezenlijk.

Tijdens deze presentatie nemen we je mee in onze reis naar concrete stappen om dit eigenaarschap te borgen en structureel te verankeren bij het Graafschap College. Welke keuzes heeft de instelling gemaakt? We hebben bewust afgeweken van het door SURF ontwikkelde raamwerk voor de continue doorontwikkeling van de DLO.


We starten met een korte toelichting op het belang van eigenaarschap van de DLO. Veel onderwijsinstellingen worstelen daar mee. Vervolgens schetsen we hoe we het eigenaarschap van de DLO binnen het Graafschap College hebben georganiseerd. Hierbij krijg je een helder beeld van wie welke specifieke verantwoordelijkheden heeft gekregen:

  • de rol van de proces(keten)eigenaar onderwijsuitvoering als de overkoepelende eigenaar van het DLO/LMS; 

  • de functie van de informatiemanager als DLO-manager; 

  • de rol van IMT (InstellingsManagement-Team)-ppm bij de doorontwikkeling van de DLO op strategisch niveau; 

  • de taken en verantwoordelijkheden van het DLO-team; 

  • hoe de sectorale coördinatie is geregeld; 

  • de verantwoordelijkheden van Functioneel Beheer; 

  • wie de budgetverantwoordelijkheid draagt voor het DLO/LMS.

Ter illustratie geven we je ook enkele praktijkvoorbeelden (cases) van het functioneren van dit eigenaarschap.

Wilfred houdt zich sinds eind 1995 professioneel bezig met de vraag hoe je digitale technologie kunt gebruiken voor het faciliteren en versterken van leren, opleiden en onderwijs. Sinds 1 maart 2015 is hij werkzaam als zelfstandig adviseur en projectleider bij de selectie en implementatie van leertechnologieën. Hij houdt zich bezig met het ontwerpen van online en blended leerprogramma’s (verschillende formats), met advisering over het didactisch gebruik van digitale technologie, met strategie-ontwikkeling en met het verzorgen van professionalisering. Verder blogt Wilfred bijna dagelijks over ‘technology enhanced learning’ en is hij (co-)auteur van drie boeken en diverse artikelen op dit terrein.