11-11-2025 –, Tango 1
AI-geletterdheid krijgt steeds meer aandacht binnen het onderwijs, maar bestaande raamwerken zijn vooral gericht op professionals zoals docenten. In deze workshop staat juist de student centraal. Wat betekent het voor studenten in het hoger onderwijs om AI-geletterd te zijn? Welke kennis, vaardigheden en attitudes zijn hiervoor nodig?
De workshop bestaat uit drie interactieve rondes. In de eerste ronde verkennen deelnemers – onder begeleiding van studenten – in kleine groepen welke indicatoren volgens hen belangrijk zijn voor AI-geletterdheid van studenten. In de tweede ronde presenteert de projectgroep AI- en Datageletterdheid (AID) van Npuls een studentgericht raamwerk dat gebaseerd is op een breed literatuuronderzoek. Daarbij worden competentieclusters en bijbehorende indicatoren toegelicht. In de derde ronde worden de resultaten uit de brainstormsessies gekoppeld aan het gepresenteerde raamwerk. Dit leidt tot een gezamenlijke validatie en eventuele verrijking van het raamwerk.
De workshop biedt ruimte voor dialoog tussen studenten, docenten en onderwijskundigen. Doel is om AI-geletterdheid beter te begrijpen vanuit studentperspectief en om bij te dragen aan de doorontwikkeling van een relevant, actueel en flexibel raamwerk dat recht doet aan de realiteit van het hoger onderwijs.
Beschrijving:
AI-geletterdheid krijgt momenteel veel aandacht in het onderwijs. Er verschijnen in rap tempo nationale en internationale raamwerken waarin deze geletterdheid wordt gespecificeerd aan de hand van indicatoren of competentieclusters. Opvallend is dat deze raamwerken doorgaans zijn gericht op professionals in het onderwijs en niet op studenten. Terwijl juist studenten, als toekomstige beroepsbeoefenaars, burgers en kenniswerkers, in toenemende mate geconfronteerd worden met de kansen en risico’s van AI.
In deze workshop stellen we de student centraal. We bespreken een raamwerk voor AI-geletterdheid dat specifiek is ontwikkeld vanuit het perspectief van de student. Wat betekent het voor studenten om AI-geletterd te zijn? Welke kennis, vaardigheden en attitudes zijn daarvoor nodig? En in hoeverre sluiten bestaande raamwerken aan bij de dagelijkse praktijk van studenten?
De workshop bestaat uit drie interactieve rondes:
-
Ronde 1 – Studentgeleide brainstormsessies
De deelnemers worden in kleine groepen verdeeld, waarbij elke groep wordt begeleid door een student. In deze sessies verkennen we op gestructureerde wijze welke indicatoren volgens de deelnemers essentieel zijn voor AI-geletterdheid van studenten. De focus ligt op het verzamelen van ideeën uit diverse perspectieven – studenten, docenten en onderwijskundigen – en het herkennen van gemeenschappelijke thema’s. De rol van studenten als gespreksleider zorgt ervoor dat hun stem daadwerkelijk richtinggevend is in dit onderdeel. -
Ronde 2 – Presentatie raamwerk AID-project Npuls
In het tweede deel presenteert de projectgroep AI- en Datageletterdheid (AID) van Npuls een studentgericht raamwerk voor AI-geletterdheid. Dit raamwerk is ontwikkeld op basis van een breed literatuuronderzoek (paraplureview) en brengt verschillende clusters en bijbehorende indicatoren in kaart. De presentatie bevat een toelichting op de gekozen indeling, het wetenschappelijk fundament en de relevantie van elk cluster voor het onderwijs. -
Ronde 3 – Validatie en verrijking van het raamwerk
In de afsluitende ronde brengen we de resultaten van de brainstormsessies in verband met het gepresenteerde raamwerk. Deelnemers worden uitgenodigd om ‘gebrainstormde’ indicatoren te koppelen aan de bestaande clusters en om hiaten of aanvullingen te signaleren. Daarbij gaat de aandacht speciaal uit naar indicatoren die (nog) niet in het raamwerk voorkomen. Deze kunnen belangrijke aanwijzingen opleveren voor toekomstige uitbreidingen of aanpassingen, en laten zien dat een raamwerk niet statisch is, maar dynamisch en meegroeiend met nieuwe inzichten.
Doel en opbrengst:
Deze workshop beoogt niet alleen een verdieping van het begrip AI-geletterdheid vanuit studentperspectief, maar draagt ook bij aan de gezamenlijke doorontwikkeling van een relevant en actueel raamwerk. De opbrengsten van de workshop – ideeën, suggesties en validaties – worden verzameld en teruggekoppeld aan de deelnemers. Bovendien vormen ze input voor de verdere ontwikkeling van het AID-raamwerk en de bredere implementatie ervan in het onderwijs.
Doelgroep:
De workshop is relevant voor studenten, docenten, onderwijskundigen, beleidsmakers en andere betrokkenen bij AI- en datageletterdheid in het hoger onderwijs. De aanpak is geschikt voor een breed publiek en bevordert dialoog en co-creatie tussen verschillende rollen binnen het onderwijsveld.