12-11-2025 –, Foyer 2
Deze workshop daagt je uit om je toetspraktijk kritisch onder de loep te nemen. Met de opkomst van generatieve AI verandert immers hoe studenten leren én hoe ze aantonen wat ze beheersen. Tijdens de workshop ontdek je hoe je met behulp van een praktische toolkit een losse toets en zelfs het volledige toetsprogramma kunt analyseren op AI-bestendigheid. Je gebruikt een flowchart en risicotabel om de kwetsbaarheid te beoordelen.
Als deelnemer verken je welke toetsvormen AI-bestendig zijn, en welke gevoelig zijn voor AI-misbruik. Je zult ervaren dat het geen kwestie is van verbieden, maar van bewuste keuzes. Wat wil je écht meten? En hoe zorg je dat studenten leeruitkomsten aantonen zonder dat AI het werk overneemt?
Samen gaan we aan de slag met maatregelen voor leeruitkomsten, toetsvormen en leeractiviteiten. We bespreken hoe we AI op verantwoorde wijze integreren. De workshop activeert, confronteert én inspireert: hoe maak jij je toetsprogramma toekomstbestendig?
De toolkit is direct beschikbaar voor alle deelnemers.
Generatieve AI verandert de manier waarop studenten leren, werken en toetsen maken. ChatGPT, Copilot en andere taalmodellen maken het gemakkelijk om verslagen, presentaties en zelfs reflecties automatisch te genereren. Voor docenten en examencommissies roept dit urgente vragen op. Hoe houd je grip op toetsing? Hoe weet je nog zeker of een student zélf de leeruitkomsten beheerst? En hoe voorkom je dat AI het beoordelingsproces ondermijnt?
De workshop AI-bestendig toetsprogramma biedt handvatten om zowel een losse toets als het gehele toetsprogramma kritisch te analyseren en waar nodig AI-bestendig te maken. Deelnemers leren hoe ze hun bestaande toetspraktijk kunnen checken aan de hand van AI-risico’s, en ontdekken hoe ze bewuste, onderbouwde keuzes kunnen maken over de inzet van AI in toetsing.
Doel van de workshop
Het doel van deze workshop is om opleidingen en docenten te helpen inzicht te krijgen in de AI-bestendigheid van hun toetsprogramma en eigen toetsen. Opleidingen voeren samen met docenten een risicoanalyse uit, gebaseerd op toetsvorm, afnamesetting en de relatie met leeruitkomsten. Daarnaast verkennen ze concrete maatregelen die ze kunnen nemen om hun toetsen minder fraudegevoelig te maken, en beter afgestemd op het huidige AI-landschap.
Aanpak en inhoud
De workshop is praktisch, activerend en gericht op samenwerking. We gebruiken de ‘Toolkit AI-bestendig toetsen’ als leidraad. Deze toolkit, ontwikkeld door de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, biedt onder meer:
- een flowchart om toetsvormen systematisch te analyseren;
- een risicotabel waarin toetsvormen worden ingedeeld op AI-gevoeligheid (laag, midden, hoog);
- een maatregelenlijst met suggesties voor leeruitkomsten, toetsvormen en leeractiviteiten.
De volgende thema’s komen aan bod:
- Wat betekent ‘AI-bestendig’ in de context van toetsing?
- Hoe herken je toetsvormen die kwetsbaar zijn voor AI-gebruik?
- Welke rol speelt toezicht bij het borgen van authenticiteit?
- Hoe pas je leeruitkomsten of beoordelingscriteria aan?
Voor wie?
Deze workshop is bedoeld voor docenten, toetsdeskundigen, examen- en curriculumcommissieleden, onderwijskundigen en beleidsmakers in het hoger onderwijs die hun toetspraktijk willen versterken in tijden van AI.
Resultaat
Na afloop van de workshop:
- heb je inzicht in de AI-fraudegevoeligheid van je eigen toetsvormen;
- ken je instrumenten om toetsen te analyseren en verbeteren;
- weet je hoe je AI-bewust leeruitkomsten, toetsvormen en leeractiviteiten op elkaar kan afstemmen;
- kun je vervolgacties formuleren voor het aanpassen van je toetsprogramma.
De workshop legt niet alleen risico’s bloot, maar biedt vooral perspectief en handelingsruimte. Hij zet aan tot gesprek, samenwerking en innovatie in toetsing – met oog voor de uitdagingen én kansen van AI.
Innovatieregisseur Artificial Intelligence (HAN)
Toetsdeskundige en Onderwijskundig Adviseur HAN Services, Onderwijs, onderzoek en kwaliteitszorg