Tjark Huizinga
Tjark werkt als associate lector bij het lectoraat Innovatief en Effectief Onderwijs van Saxion. Zijn onderzoek is gericht op de ontwikkeling van blended en actieve leeromgevingen, flexibel onderwijs, curriculumontwikkeling en het ondersteunen van docenten bij het vormgeven van (digitale) leeromgevingen. Tjark verzorgt onderwijs op het gebied van curricula en curriculumontwikkeling en het ontwikkelen van een onderbouwd didactisch (school)concept.
Sessies
Wat kun je doen met learning analytics? En zijn er verschillen tussen mbo, hbo en wo? Bij de ondersteuning van studenten in hun leerproces speelt de digitale leeromgeving een belangrijke rol. Er is steeds meer aandacht voor hoe leeromgevingen ingericht dienen te worden en wat dat betekent voor het leerproces. Uit diverse onderzoeken komt naar voren dat het bieden van structuur, de aanwezigheid van docenten en het tijdig ontvangen van feedback belangrijke voorwaarden zijn. Door gebruik te maken van digitale systemen ontstaan er mogelijkheden om meer zicht te krijgen op de wijze waarop studenten leren. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van learning analytics. Learning analytics kan bijvoorbeeld inzichten bieden in studievoortgang en aanknopingspunten bieden voor de sociale binding van studenten. Het doelgericht inzetten van learning analytics maakt het mogelijk om meer zicht te krijgen op dit type patronen.
Aanleiding voor deze presentatie is het NRO Fieldlab-onderzoek, uitgevoerd binnen het mbo, hbo en wo. In de verschillende onderwijseenheden hebben docenten doelstellingen geformuleerd waarop ze meer zicht wilden krijgen. Samen met onderwijskundig adviseurs zijn deze doelstellingen doorvertaald naar learning analytics. In deze sessie delen we ons onderzoek naar de ervaringen van studenten en docenten en geven we je aanknopingspunten voor beleid.
Hoe ver kun je gaan in het flexibiliseren van onderwijs? Op basis van een behoefteanalyse onder masterstudenten hebben docenten afkomstig uit twee masteropleidingen flexibiliseringsinterventies ontworpen. Deze interventies richten zich onder meer op keuzevrijheid in toetsing, meer gebruik van kennisclips en flexibele feedbackmomenten. Wat zijn de beweegredenen van docenten om bepaalde flexibiliseringen door te voeren en wat zijn de consequenties van deze keuzes voor hun docentrol? Van welke flexibiliseringsinterventies maken studenten daadwerkelijk gebruik? Welke motieven spelen daarbij een rol? En hoe hebben ze de geboden flexibiliteit ervaren?
Bij deze sessie gaan we in op ervaringen en onderzoeksresultaten uit ons Comeniusproject ‘Bevorderen van krachtige leergemeenschappen voor flexibel masteronderwijs’. De resultaten illustreren dat docenten én studenten aanknopingspunten ervaren voor meer flexibiliteit in het onderwijs. Op basis van de resultaten zijn ontwerpprincipes opgesteld. Daarmee kun je de inzichten ook bij jouw instelling toepassen.