2025-05-23 –, Room 2 (n.o.t.k)
Transities gaan over verandering door de tijd heen. Toch wordt toekomstbewustzijn vaak over het hoofd gezien in onderwijs en organisaties. Dat kan ertoe leiden dat mensen zich passief opstellen—alsof de toekomst iets is wat hen overkomt in plaats van iets waar ze invloed op hebben. In deze workshop onderzoeken we hoe we onderwijs vormgeven dat studenten helpt om zich actief te bewegen in transities en richting te geven aan verandering. We delen modellen en werkvormen om toekomstdenken te verbinden met concrete stappen in je werk. Daarbij verkennen we hoe keuzes in het heden samenhangen met rechtvaardigheid op de lange termijn en hoe individuele en collectieve verantwoordelijkheid zich tot elkaar verhouden.
Vraag een groep studenten naar 2050, en je krijgt een beklemmend toekomstbeeld: een wereld waarin algoritmes en prestatiedruk het leven bepalen, sociale spanningen oplopen, klimaatvernietiging diepe sporen nalaat en een groot deel van de bevolking chronisch ziek is door pfas, microplastics en andere opgehoopte vervuiling in het lichaam. Vraag hen vervolgens of ze meewerken aan deze toekomst of zich inzetten voor een alternatief, en steevast komt de vraag terug: ‘Maar wat kan ik dan doen?’ Veel studenten voelen zich machteloos. Ze denken dat het tij niet te keren is, beperken hun invloed tot ‘goed doen’ binnen hun eigen kring en richten zich vooral op persoonlijk geluk en succes. Als dit de weerspiegeling is van ons onderwijs, dan laten we studenten in de steek—met een onleefbare toekomst en een wereld die niet van hen voelt.
Onze ervaringen komen voort uit het ontwikkelen van toekomstbestendig onderwijs. Hoe leiden we studenten op tot change agents? Hoe helpen we professionals zich een leven lang te ontwikkelen tot transitieleiders?
ENGLISH
Transitions are about change over time. Yet future awareness is often overlooked in education and organisations. This can lead to people taking a passive stance-as if the future is something that happens to them rather than something they can influence. In this workshop, we explore how to design education that helps students actively engage in transitions and guide change. We share models and forms of work to connect future thinking with concrete steps in your work. In doing so, we explore how choices in the present are related to long-term justice and how individual and collective responsibility relate to each other.
Ask a group of students about 2050, and you get an oppressive picture of the future: a world where algorithms and performance pressures rule life, social tensions mount, climate destruction runs deep, and much of the population is chronically ill from pfas, microplastics and other accumulated pollution in the body. Then ask them if they are participating in this future or committed to an alternative, and invariably the question comes back: ‘But what can I do?’ Many students feel powerless. They think the tide cannot be turned, limit their influence to ‘doing good’ within their own circles and focus mainly on personal happiness and success. If this is the reflection of our education, we are letting students down-with an unlivable future and a world that does not feel like theirs.
Our experiences stem from developing future-proof education. How do we train students to be change agents? How do we help professionals become lifelong transition leaders?
Ine Mols kijkt in haar onderzoek naar het ontwikkelen van agency bij hbo-studenten. Ze onderzocht hoe het beschrijven van persoonlijke rollen en het verbreden van je actie-portfolio bijdragen aan het ontwikkelen van handelingsperspectief. Ze ontwikkelde een toolkit met werkvormen rondom deze thema’s, gericht op inspiratie, toekomstbeelden, rolmodellen, acties en een eigen rolbeschrijving. Tijdens de workshop maak je kennis met enkele werkvormen en verdiepen we samen ons beeld van actiedomeinen.
Ine Mols' research looks at developing agency in college students. She investigated how describing personal roles and broadening your action portfolio contribute to developing action perspectives. She developed a toolkit with working forms around these themes, focusing on inspiration, visions of the future, role models, actions and your own role description. During the workshop, you will be introduced to some of the work forms and together we will deepen our picture of action domains.
Merlijn Koch onderzoekt in zijn PhD hoe toekomstbewustzijn in het hoger onderwijs kan worden versterkt. Deze vaardigheid—om mogelijke toekomsten te verbeelden, ermee om te gaan en ze mede vorm te geven—is cruciaal voor persoonlijke veerkracht, welzijn en lange termijn denken. Het helpt bij het navigeren van transities, omgaan met complexiteit en onzekerheid, en verantwoordelijkheid nemen binnen grotere systemen. Toch krijgt dit nog weinig aandacht in het onderwijs.
In his PhD, Merlijn Koch investigates how future awareness can be strengthened in higher education. This skill-to imagine, deal with and help shape possible futures-is crucial for personal resilience, well-being and long-term thinking. It helps in navigating transitions, dealing with complexity and uncertainty, and taking responsibility within larger systems. Yet it still receives little attention in education.