
Abboy is een toegewijde docent en onderzoeker aan De Haagse Hogeschool in Delft, gespecialiseerd in techniekonderwijs. Als mede-auteur van het Basisboek Productietechniek heeft hij een belangrijke bijdrage geleverd aan het onderwijs over productietechnologie. Abboy ontwerpt innovatieve onderwijservaringen die theorie combineren met praktische, hands-on toepassing, waardoor studentbetrokkenheid en vakbeheersing worden bevorderd. Zijn nieuwste werk omvat een e-learning platform dat techniekstudenten in staat stelt AI effectief, efficiënt en met meer plezier te gebruiken in hun studie en daarbuiten, waarbij actief leren wordt gemaximaliseerd. Met nadruk op studentautonomie en praktijkgericht leren zet Abboy zich in voor de vooruitgang van het onderwijslandschap voor toekomstige ingenieurs.
Industrieel Ontwerp Ingenieur (Technische Universiteit Delft) met een brede achtergrond in ontwerpingenieuronderwijs en in de fietsindustrie.
- Van idee naar didactisch verantwoord AI-onderwijstool (demo)
- Gedigitaliseerd erfgoed: oude teksten, nieuwe technieken en een inspirerende onderwijsmethode
- BOP in beweging: impact van OKx op beleid, organisatie en processen

M.A. in Linguistics and M.A. in Language Teaching, with over 20 years of experience in second language teaching and learning. My professional path has taken me abroad to Spain and England, where I worked in both education and business environments.
My mission is to create meaningful learning by combining language teaching with technology, communication and soft skills, exploring how digital tools empower learners, open opportunities, and support international exchange.
I am also deeply interested in neuroscience and neurodiversity. With dyslexic thinking, I value diverse perspectives in learning and teaching. My current research focuses on: XR and autism, and on how VR can enhance language skills.
- From silence to voice: VR communication training for students with ASD (ENG)

Angelien Sanderman is voorzitter College van Bestuur van de Hogeschool Leiden. Tevens is zij lid van het bestuur van de Vereniging Hogescholen en heeft o.a. digitalisering in haar portefeuille, waaronder cybersecurity en AI. Ze heeft vele jaren ervaring opgedaan in digitalisering en ICT zowel bij KPN als TNO, altijd op het snijvlak technologische en sociale innovatie.
- Studentenwedstrijd: ‘Jij powered by AI?’

- XR aan zet: perspectief voor het onderwijs van morgen

Anna Posthumus Meyjes - de Breij is docent en curriculumcoördinator bij Hogeschool Leiden, waar zij sinds acht jaar studenten opleidt tot analist op het biomedisch laboratorium. Met een achtergrond als onderzoeker in de infectieziekten (PhD en postdoc, LUMC) heeft zij ruime ervaring opgedaan in wetenschappelijk onderzoek, die zij nu inzet in het hoger beroepsonderwijs. Binnen het nieuwe curriculum van de opleiding Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek richt zij zich op onderwijsontwikkeling die aansluit bij de praktijk én de toekomst van het vakgebied. Daarbij speelt blended learning een belangrijke rol, met de inzet van kennisclips en interactieve e-learningmodules om studenten actiever en flexibeler te laten leren. Daarnaast verkent en implementeert zij de mogelijkheden van AI in het onderwijs.
Anna werd in februari 2025 voorgedragen als docent van het jaar vanwege haar voortrekkersrol op het gebied van onderwijsvernieuwing, met name het inzetten van AI om het onderwijs interactiever en leerzamer te maken.
- Afsluiting en de SURF AI Quiz

Anne Jansen, MSc, werkt sinds 2020 als onderwijsadviseur bij het Centre for Teaching and Learning van de Open Universiteit (CTL-ECO). Haar expertise ligt op kwaliteitszorg, impact en docentprofessionalisering. Als themaleider impact coördineert zij een Npuls-project dat zich richt op het versterken van de relatie tussen het CTL-ECO en de bredere organisatie. Binnen dit project zet zij onderzoek in als interventie en werkt zij samen met een ontwikkelteam om draagvlak en gedeeld eigenaarschap te creëren.
- Onderwijs vernieuwen met lef: het CTL als katalysator voor ontwikkeling

- The Discovery Tool: mapping digital competences (ENG)

Medewerker beleid en advies (i-coach) bij de dienst Onderwijs & Kwaliteit van Roc Nova College. Projectleider deelproject CTL didactische ict bekwaamheid.
- Een menukaart voor een lerende cultuur

Kwartiermaker Digitaal toetsen en ontwikkelen bij Npuls.
- Richting geven aan de toetstransitie

Anouk Nuijten is subject librarian for the Faculty of Humanities and project leader at the University Library of the Vrije Universiteit Amsterdam (VU). After obtaining her PhD in Anglo-Saxon, Norse and Celtic at the University of Cambridge in 2021, she began working as a project leader at the VU, running projects for the Special Collections, Information Services and Open Science divisions at the University Library.
- Gedigitaliseerd erfgoed: oude teksten, nieuwe technieken en een inspirerende onderwijsmethode
- Making a real impact with a digital learning environment in education (ENG)
- Samen op weg naar drempelloos leren: ervaar de Gereedheidsscan

Astrid Timman (MEd)is docent-onderzoeker en onderwijsinnovator. Zij is bedreven in het implementeren en opschalen van Virtual Reality binnen het onderwijs en zet zich in om leerervaringen te vernieuwen en toekomstbestendig te maken.
- Toekomstgericht onderwijs met VR – lessen uit de praktijk
Bas is productmanager van de nieuwe sectorvoorziening Aanmelden, Inschrijven en Intekenen (AII) en voorzitter van het product management team. In de samenwerking tussen Studielink, MBO Digitaal, SURF en Npuls bouwen we aan de toekomst van aanmelden, inschrijven en intekenen in het Nederlandse vervolgonderwijs onderwijs.
- Ontdek de nieuwe sectorvoorziening AII – de toekomst van Aanmelden, Inschrijven en Intekenen!
Centraal informatiemanager Onderwijs
Erasmus Universiteit Rotterdam
Projectleider EduGenAI platform, Npuls
- GenAI voor, door en met het onderwijs

Senior onderzoeker bij het lectoraat Onderzoekend Vermogen van Hogeschool Utrecht.
Focus: onderzoekend vermogen van docenten.
- Kijk hoe kennis en netwerken bewegen voor duurzame onderwijsverandering
- Leveraging eduXchange in Europe (ENG)

Project Manager/adviseur AI in Education voor SURF en Npuls
- GenAI voor, door en met het onderwijs
- Transformative teaching with AI: think outside the box (ENG)
Bob is onderwijsadviseur en product owner bij De Haagse Hogeschool. Zijn interesse ligt bij het effectief en verantwoord inzetten van technologie in het onderwijs.
- Ontwerp je blended les met de Student Journey Puzzel

Britta is a senior lecturer at Rotterdam Business School, Rotterdam University of Applied Sciences. With a background in Market Research and Marketing, she discovered her true passion in case-based education, guiding students as they solve real business challenges in interdisciplinary teams. Britta holds an MSc in Economics from Erasmus University Rotterdam. Before transitioning to full-time lecturing, she gained industry experience working at a research company and in various marketing roles within a Dutch consumer organization.
- Durf te casen! Maak van je klas een denktank

Programmacoördinator SURF-events
- Maak je eigen 'zine' en blijf aan zet!

- XR in actie: aan zet in je eigen onderwijspraktijk
- Making a real impact with a digital learning environment in education (ENG)

Christien Bok is Innovation manager of education at SURF. She aims to support collaboration between higher education institutions in the field of IT innovation in order to improve student success and the quality of education. She is an advocate for the protection of public values in education and research. Christien designed various national innovation programs, including the Acceleration Plan and Npuls and international collaborations, including with NRENs within GÉANT.
- In the Lead: Connecting National Agendas with Local Action (ENG)

- CEDA: ontdek de kracht van jouw onderwijsdata
- Community-collecties in de spotlight

Dana Uerz is senior onderzoeker bij het iXperium Centre of Expertise Leren met ict. Na haar studie onderwijskunde aan de RU van Nijmegen heeft zij ruim tien jaar ervaring opgedaan als beleidsonderzoeker bij het ITS Nijmegen en het IVA te Tilburg. Sinds 2009 is zij werkzaam bij het lectoraat Leren met ict van de HAN. Ze heeft ruime ervaring met het uitvoeren van praktijkgericht en wetenschappelijk onderwijsonderzoek. De afgelopen 15 jaar heeft ze meerdere onderzoeksprojecten geleid op het gebied van leren en lesgeven met technologie. Deze projecten richten zich vooral op de professionele ontwikkeling van leraren, lerarenopleiders, leidinggevenden en ondersteunend personeel bij onderwijsinnovatie met technologie binnen het primair, voortgezet, beroeps- en hoger onderwijs.
- Docentondersteuners als pijlers van onderwijsinnovatie: twee competentieprofielen

Ik ben adviseur, onderzoeker en spreker op het snijvlak van onderwijsinnovatie, docentprofessionalisering en organisatieontwikkeling. Op dit moment werk ik als expert docentondersteuning binnen Npuls, het landelijke programma dat gericht is op het versterken van het vervolgonderwijs in Nederland (mbo, hbo en wo). Samen met collega’s uit het veld ontwikkel ik een gemeenschappelijke taal en een competentieprofiel voor docentondersteuners, waarmee onderwijsinstellingen hun ondersteuning structureel kunnen positioneren en professionaliseren. Daarnaast werk ik als onderzoeker bij de Hogeschool Inholland, waar ik projectleider ben van een praktijkgericht onderzoek naar simulatieonderwijs in de zorg. Dit doe ik in samenwerking met onder meer de Hogeschool van Amsterdam, ROCvA, SIGRA en zorgorganisaties.
Hiervoor werkte ik als hoofddocent en coördinator aan de Hogeschool van Amsterdam, waar ik me richtte op curriculumontwikkeling en innovatie binnen verpleegkunde- en intensivecare-opleidingen.
Met een achtergrond in de geneeskunde en een masteropleiding Onderwijswetenschappen aan de Universiteit Utrecht verbind ik graag praktijk, beleid en theorie. Ik spreek en publiceer regelmatig over onderwerpen als docentprofessionalisering, evidence-informed onderwijsinnovatie en de strategische positionering van ondersteunende rollen binnen onderwijsorganisaties.
- Docentondersteuners als pijlers van onderwijsinnovatie: twee competentieprofielen

- Open onderwijsmateriaal: de tooling bestaat, nu ben jij aan zet!
- SURF Onderwijsawards 2025 – de winnaars aan het woord
- Onzichtbaar maar onmisbaar: breng jouw werk in beeld
- Onderwijs vernieuwen met lef: het CTL als katalysator voor ontwikkeling
- Centres for Teaching and Learning (CTLs) as change agents for innovation (ENG)
- Centres for Teaching and Learning (CTLs) as change agents for innovation (ENG)
- Kijk hoe kennis en netwerken bewegen voor duurzame onderwijsverandering
- Hoe organiseer je AI-geletterdheid? Hint: niet met een chatbot
- From prompt to production – Create educational media with AI (ENG)

Estella Griffioen is expert op het gebied van onderwijsinnovatie en kunstmatige intelligentie in het onderwijs. Ze is oprichter van Didactivate, waar ze docenten traint en instellingen ondersteunt bij het implementeren van AI en toekomstbestendige leerstrategieën. Daarnaast werkt Estella als onderzoeker bij SURF, de coöperatieve organisatie voor ICT in het Nederlandse onderwijs en onderzoek, waar ze de toekomst van leeromgevingen verkent. Ze verzorgt regelmatig AI-trainingen bij hogescholen door het hele land.
- Van idee naar didactisch verantwoord AI-onderwijstool (demo)

- XR in actie: aan zet in je eigen onderwijspraktijk
- XR aan zet: perspectief voor het onderwijs van morgen

Esther van Popta studeerde Bedrijfskundige Informatica en Sociologie en heeft gewerkt bij het Kenniscentrum BI bij Avans, als business consultant bij KLM en als consultant bij Citowoz bv. te Breda. Nu werkt zij als beleidsadviseur Onderwijs & Technologie bij de Centrale Staf OOK van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, waar zij adviseert over de inzet van technologie in het onderwijs.
- Samen slimmer innoveren en organiseren met AI

Evelien Renders versterkt internationale samenwerking voor de digitalisering van onderwijs bij SURF, de coöperatie voor IT in het Nederlandse onderwijs en onderzoek. Gedreven door haar passie voor een wendbare en soepel verlopende learner journey, zorgt ze dat landen en instellingen niet telkens opnieuw het wiel hoeven uit te vinden. Als President van EUNIS pleit Evelien voor interoperabiliteit en sluitende IT-architecturen en -standaarden in het onderwijs, met speciale aandacht voor de mobiliteit van studenten. Zo draagt ze bij aan flexibel, toegankelijk onderwijs wereldwijd.
- Onzichtbaar maar onmisbaar: breng jouw werk in beeld
Procescoördinator digitaal toetsen bij Radboud Universiteit en themalijntrekker digitaal examineren en tentamineren bij Npuls.
- Richting geven aan de toetstransitie
- Experimenteren met AI en vindbaarheid: leer van regionale experimenten

Als adviseur onderwijs- en teamontwikkeling bij Nova College begeleid ik docententeams bij vernieuwingstrajecten. Vanuit die rol ben ik ook projectleider Samen Lerend Ontwikkelen voor ons op te richten Center for Teaching and Learning.
Net als mijn collega’s, en samen met hen, leer ik zelf ook voortdurend. Bespiegelingen daarover – zowel gebaseerd op de onderwijspraktijk van onze school als op onderwijskundige inzichten van experts in binnen- en buitenland – deel ik op mijn weblog samenlerendontwikkelen.nl.
- Een menukaart voor een lerende cultuur
- Monitoren van digitale competenties: wat en hoe?
- SURF Tech Trends 2026

Frank is docent-onderzoeker bij ROC Graafschap College in Doetinchem. Hij houdt zich bezig met datagedreven werken en AI in de zorg en digitale geletterdheid voor studenten.
- Elke student digitaal vaardig: van vage term naar praktische aanpak
- Digitale sturing is niet moeilijk

Frank studeerde af als leerkracht basisonderwijs (2002) en in onderwijskunde en onderwijsfilosofie (beide in 2007). In 2013 behaalde hij zijn doctoraat met een proefschrift over burgerschapsonderwijs op katholieke basisscholen. Daarna werkte hij acht jaar lang op het gebied van beoordeling en examinering. In zijn huidige werk bij iXperium Centre of Expertise Leren met ict (verbonden aan de HAN) houdt hij zich voornamelijk bezig met meer kwantitatieve onderzoeksprojecten op het gebied van lesgeven met en over ict, onder andere de ontwikkeling van de DigiCheck (een instrument voor het meten van digitale vaardigheden).
- Elke student digitaal vaardig: van vage term naar praktische aanpak

Gideon is bedrijfsfilosoof en docent bij Hogeschool Saxion, waar hij onder meer werkt aan de integratie van filosofisch denken in onderwijs en organisatieontwikkeling. Zijn focus ligt op thema’s als ethiek, technologie, waarden en zingeving binnen professionele praktijken. Vanuit zijn achtergrond in techniekfilosofie initieert hij projecten waarin studenten, docenten en organisaties samenwerken aan zogenoemde ‘wicked problems’. Met de ‘Werkplaats Bedrijfsfilosoof’ verkent hij hoe praktische wijsheid een vaste plaats kan krijgen in het hoger onderwijs.
Zie ook zijn LinkedIn-pagina
- Denken over morgen: practisch-filosofische interventies voor in het onderwijs

Gül Akcaova is the lead futurist at SURF - the cooperative for ICT in (higher) education and research in the Netherlands, and the National Education & Research Network. With a keen fascination for IT innovation in education and research, she explores in her role the potential impact of new technologies and emerging concepts on education and research. Her background in management studies provides her with the ability to approach developments from various angles.
More about her work: https://www.surf.nl/en/futuring
- SURF Tech Trends 2026

Program Director at CSC - IT Center for Science
- Lifelong Learning in Finland – building a nationwide platform (ENG)

Hanna Nordlund is Programme Director of Digivisio 2030, a joint programme of all Finnish HEIs whose aim is to create a future for learning that benefits higher education institutions, learners and our society as a whole. She has 10+ years of experience in leading digitalization programmes in education, healthcare and the social services sectors.
- In the Lead: Connecting National Agendas with Local Action (ENG)
- De student aan zet: verzamelen van datapunten op weg naar kwalificatie

Hans is een Nederlandse filosoof, schrijver en columnist. In zijn werk staat de invloed van de digitalisering op de alledaagse leefwereld centraal. Andere thema’s waarmee hij zich bezighoudt, zijn ethiek, onderwijs en burgerschap. Schnitzler studeerde filosofie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam.
- Opening en keynote door Hans Schnitzler

Hoofd Rotterdam International Case Academy
Hoofddocent Hogeschool Rotterdam
- Durf te casen! Maak van je klas een denktank

Ilonka is binnen BUas werkzaam als testing expert en begeleidt het BKE- en SKE-traject voor docenten. Daarnaast is ze werkzaam als applicatiebeheerder van de toetssoftware binnen het ExamCentre.
Binnen Npuls is ze trekker van de themalijn Grip op toetslandschap in de hub Digitaal toetsen.
- Richting geven aan de toetstransitie

Ine werkt bij KU Leuven als stafmedewerker onderwijs in het team Onderwijsinnovatie. Vanuit een focus op de implementatie van onderwijsinnovaties was ze betrokken bij de uitrol van Ans binnen de organisatie. Via het genetwerkt ondersteuningsmodel van KU Leuven ondersteunt ze zowel beleid als onderwijsondersteuners om onderwijsinnovaties duurzaam en haalbaar op te schalen.
- Digitalisering van het toetsproces bij de Associatie KU Leuven
- Agentic AI – voor en door studenten

Irma is een allround onderwijskundige met ervaring in hoger onderwijs en bedrijfsleven. Sinds mei 2024 is ze projectleider van OpenUp, de landelijke stimuleringsregeling die mbo-, hbo- en wo-instellingen ondersteunt en stimuleert bij de stap naar digitaal en open onderwijs.
Wil je meer weten? Kijk dan eens op: www.npuls.nl/regeling-openup
- Anderhalf jaar OpenUp: samen aan de slag met open leermaterialen!

Projectmanager Onderwijsinnovatie
Community for Learning & Innovation
Erasmus Universiteit Rotterdam
- AI-beleid: van visie naar implementatie met een integrale projectaanpak
- AI-geletterdheid: de student centraal

Jamie de Vré is coördinator van Team Content Creation bij het ROC van Amsterdam – Flevoland. Team Content Creation ontwikkelt in co-creatie met studenten, docenten en – waar mogelijk – het bedrijfsleven open leermaterialen voor het mbo.
Binnen én buiten de organisatie zet Team Contect Creation zich op verschillende manieren in om het delen en (her)gebruiken van open leermaterialen te stimuleren en zo bij te dragen aan inclusief en flexibel onderwijs.
Jamie heeft dit team begeleid van projectfase naar een structureel onderdeel van de organisatie. Daarnaast is hij als projectleider zowel betrokken bij OpenUp als bij de stimuleringsregeling Get Connected.
- Anderhalf jaar OpenUp: samen aan de slag met open leermaterialen!
- Building a sustainable culture of innovation in higher education (ENG)
- XR content voor iedereen: vinden, delen, doen!

Innovatieregisseur Artificial Intelligence (HAN)
- Samen slimmer innoveren en organiseren met AI
- Maak je toetsprogramma AI-bestendig

Senior adviseur KplusV met kernexpertises:
- Innovatie ecosystemen en PPS
- Strategische partnerships
- Co-creatie en ondernemerschap
- Alternatieve inkoop – RIC
- Collaborative Trust Framework: samenwerken in partnerschap met behoud van soevereiniteit
- Building OPEN education together (ENG)

Johannes Schleiss is Program Manager for AI and Education at SURF, the ict cooperative of education and research in the Netherlands, and works on Insight and Strategy around AI and Data at Npuls. Prior to that, he completed his PhD in AI and Education at the Artificial Intelligence Lab at Magdeburg University, where he coordinated the development of the new cooperative study program AI Engineering and worked on transformative future scenarios for education.
- Transformative teaching with AI: think outside the box (ENG)
- European Perspectives on Generative AI in Education: What's next? (ENG)
- Ontwerp je blended les met de Student Journey Puzzel
- Anderhalf jaar OpenUp: samen aan de slag met open leermaterialen!
- De student aan zet: verzamelen van datapunten op weg naar kwalificatie

Universitair docent en onderwijsontwikkelaar in het UMCG. Ik geef les in AI geletterdheid en leer studenten aan de medische faculteit van de RUG kritisch omgaan met AI systemen, gefocust op grote taalmodellen. Daarnaast ontwikkel ik onderwijstools waarin AI verwerkt is, zoals een chatbotplatform voor simulatieonderwijs (eduscenar.io) en maak ik slimme feedback tools.
- Meaningful learning with agentic AI (ENG)

Opschalingsmanager EdTech bij de Technische Universiteit Eindhoven
- From teacher-driven educational innovation to EdTech startup (ENG)
- Remote Labs: lab education without borders (ENG)
- Ojee, alweer een idee?! Van innovatief vonkje naar blijvend vuur!

Kim Dibbets is een onderwijsadviseur en -ontwikkelaar bij de universiteitsbibliotheek van de Vrije Universiteit Amsterdam. Zij support docenten bij het ontwerpen en verbeteren van hun onderwijs. Met een scherpe blik op didactiek en innovatie begeleidt zij collega's via één-op-één advies, interactieve workshops en praktijkgerichte trainingen. Haar expertise ligt onder andere op het gebied van active blended learning, AI in het onderwijs, en object based teaching and learning.
- Gedigitaliseerd erfgoed: oude teksten, nieuwe technieken en een inspirerende onderwijsmethode
- Hoe organiseer je AI-geletterdheid? Hint: niet met een chatbot

- De student, de chatbot en de feedback: GenAI als leerpartner
- De student aan zet: verzamelen van datapunten op weg naar kwalificatie
- Versterk de lerende cultuur

Coördinator Onderzoek en kennisdelen Npuls
- Versterk de lerende cultuur
Ik werk op het snijvlak van digitalisering, onderwijs en organisatieontwikkeling – en voel me thuis in het mbo, hbo én wo. Altijd nieuwsgierig naar wat er al wél lukt, en hoe we samen net dat stapje verder kunnen zetten. Vanuit Npuls leid ik het project rond de ‘Gereedheidsscan Leren zonder drempels’: een praktisch instrument dat helpt om koers te bepalen richting wendbaar georganiseerd onderwijs.
- Samen op weg naar drempelloos leren: ervaar de Gereedheidsscan
Liona de Graaf is projectleider van Beeldtaal voor interoperabiliteit, een initiatief dat visuele communicatie inzet om digitale samenwerking in het onderwijs begrijpelijk en bespreekbaar te maken.
In haar rol als projectleider bij Beeldtaal werkt Liona samen met onderwijsexperts, ontwikkelaars en architecten om een visuele taal te ontwikkelen die het ecosysteem van internationale interoperabiliteit in het onderwijs in kaart brengt. Het doel is om gesprekken over digitalisering te faciliteren, waarbij niet alleen naar afzonderlijke elementen wordt gekeken, maar ook naar het hele ecosysteem.
- Onzichtbaar maar onmisbaar: breng jouw werk in beeld

- Community's aan zet

Liza van den Bosch is an assistant professor of educational sciences at Leiden University. In terms of educational innovation, Liza set up the project ‘FeedBACK AND FORTH: Optimizing feedback interactions between students and teachers in higher education’. Based on insights from theory and educational practice, a digital tool was developed and implemented which supports students to request feedback and enables teachers to respond more efficiently and effectively to the needs of individual students.
- Shaping the future of learning designs to strengthen educational quality (ENG)

Lotte werkt als projectmedewerker van het EdTech Marktplaats project bij Npuls. De EdTech Marktplaats is een DAS waar onderwijsinstellingen eenvoudig EdTech inkopen volgens de Europese aanbestedingsregels. Vooraf toegelaten aanbieders reageren op de uitvragen. Door heldere procedures en een korte uitvraagtermijn vinden onderwijsinstellingen snel geschikte partners voor de inkoop en ontwikkeling van EdTech. Dit scheelt beide partijen tijd en leidt sneller tot innovatieve digitale oplossingen voor het onderwijs.
Samen met projectleider Harm Geels begeleid ik onderwijsinstellingen bij de aanbesteding op de EdTech Marktplaats. Samen met de instelling kijken we naar wat er wél mogelijk is binnen de huidige wet en regelgeving (dialoog over publieke waarden, marktconsultaties, etc.) en helpen we bij het formuleren van de uitvraag.
- EdTech eenvoudig, innovatief en veilig inkopen
- Evidence-informed werken in onderwijsinstellingen: van ambitie naar actie!
- Effectieve onderwijslogistiek bij ROC Mondriaan

Senior Researcher at The Hague University of Applied Sciences
PhD in Education Technology
- Evidence-informed use of learning analytics (ENG)

- Technology from Germany for open educational resources (ENG)
My name is Marette and I have been working at Inholland University of Applied Sciences for over 20 years. I am a lecturer in the Business Innovation programme, but primarily a senior researcher at the Diversity Issues Research Group. My focus is on developing and implementing training courses and tools in the field of inclusive education for our lecturers and staff. My mission is to contribute to an inclusive Inholland University of Applied Sciences, where we ensure academic success for all our students.
- AI Inclusive Curriculum Scan (ENG)
- Building a sustainable culture of innovation in higher education (ENG)

I am the coordinator of the LA data platform/data steward of the educational domain.
Our LA team focusses on implementing LA at the UU for which we developed an LA policy, a data platform, and an LA roadmap. The LA roadmap is used to ensure that each LA project complies with the LA policy and the AVG and more recently, the AI-act. Information about the policy, the roadmap, and the LA projects we are involved in can be found on our website: https://www.uu.nl/en/education/learning-analytics.
- Evidence-informed use of learning analytics (ENG)
- Effectieve onderwijslogistiek bij ROC Mondriaan
Marleen werkt bij KU Leuven als product owner in het team Ed Tech Toepassingen voor Evaluatie. Ze was vanaf de start betrokken bij de implementatie van het Ans-toetsplatform binnen de Associatie KU Leuven. Met haar ervaring in digitale evaluatie helpt ze om technologie in de hele associatie op een doordachte en haalbare manier in te zetten.
- Digitalisering van het toetsproces bij de Associatie KU Leuven

Ik ben productmanager Trust & Identity bij SURF. Ik werk graag met slimme, leuke mensen aan digitale producten die laagdrempelig zijn in gebruik en 'gewoon' goed werken! Feedback van de instellingen is hierbij onmisbaar. Kom je meedoen in onze sessies?
- Voor wie doe jij de voordeur open?
product manager edusources & CXP, werkzaam bij SURF
- Community-collecties in de spotlight

Dr. Maurice Magnée is lector Technologie voor Gezondheid aan de HAN University of Applied Sciences en oprichter van het iXperium Health aan de HAN. Hij is gespecialiseerd in het ontwerpen en onderzoeken van technologische innovaties op het snijvlak van zorg en onderwijs.
- Toekomstgericht onderwijs met VR – lessen uit de praktijk
- Voorspelmodellen in het klaslokaal: tussen invloed en verantwoordelijkheid

- Shaping the future of learning designs to strengthen educational quality (ENG)

Michiel H.W. Hooiveld is programmamanager van het Data Science Center in Health (DASH), UMCG, en strategisch adviseur ‘Gezondheid & Zorg’ bij AI-hub Noord-Nederland. Het DASH team zet zich in voor het stimuleren en ondersteunen van de ontwikkeling en implementatie van data science en (generatieve) AI-gedreven toepassingen in de gezondheidszorg door middel van onderzoek, onderwijs/training, innovatie en outreach zowel binnen het UMCG als daarbuiten. De ontwikkelde toepassingen zijn bij voorkeur compliant/ELSA-proof by design.
- Serious Game AI Hospital: bepaal de toekomst van de zorg

Mike is a senior consultant in the Jisc Digital Capabilities team. Prior to joining Jisc, he worked for twenty years as a digital education specialist, both running teams, projects and services and developing courses and learning material. He has worked at Durham University, Newcastle University and the University of Bristol.
- The Discovery Tool: mapping digital competences (ENG)

Ik ben werkzaam als projectleider binnen Team EdTech (Npuls). Om duurzaam te innoveren met EdTech en Publieke Waarden beter te borgen zullen onderwijsinstellingen op een andere manier moeten gaan samenwerken met EdTech bedrijven. Om die reden doen we binnen Team EdTech actief ervaring op met (nieuwe) samenwerkingsvormen en blijven we onderzoeken wat we kunnen leren van eerdere samenwerkingen tussen onderwijsinstellingen en EdTech-bedrijven.
Ik focus me (o.a.) op het thema 'co-creatie': eerst binnen het Co-Creatie Lab en nu binnen het Collaborative Trust Framework en het verkennende onderzoek naar IP strategieën in co-creatie.
Meer weten? Spreek me vooral aan tijdens de OWD, neem contact met me op via minke.terhedde@npuls.nl of bekijk mijn LinkedIn profiel https://www.linkedin.com/in/minketerhedde/
- Collaborative Trust Framework: samenwerken in partnerschap met behoud van soevereiniteit

- From prompt to production – Create educational media with AI (ENG)
- Hoe geef je flexibilisering van onderwijs vorm in één digitale locatie?
- Grip op de digitale leeromgeving: eigenaarschap vraagt organisatie

Mpho Tutu van Furth is a Anglican priest, writer, artist and activist. She is the daughter of Archbishop, human rights activist and Nobel Peace Prize winner Desmond Tutu (1931-2021) and grew up in apartheid South Africa.
- Opening and keynote by Mpho Tutu van Furth (ENG)

- Professional Development Exchange Hub: interuniversitaire samenwerking voor duurzame docentontwikkeling

- Monitoren van digitale competenties: wat en hoe?
- Evidence-informed use of learning analytics (ENG)

Nynke Bos is lector bij Hogeschool Inholland en richt zich op duurzame onderwijsinnovatie, met bijzondere aandacht voor de inzet van digitale technologie in het leerproces. In haar onderzoek verbindt zij theorie en praktijk, met als doel technologische toepassingen zoals generatieve AI betekenisvol en verantwoord in te zetten in het onderwijs. Ze werkt aan projecten rondom reflectie, feedback en zelfregulerend leren, en onderzoekt daarbij systematisch de impact van AI op de kwaliteit van leren. Haar werk kenmerkt zich door een kritische en praktijkgerichte benadering, gericht op daadwerkelijke verbetering van het onderwijs.
- De student, de chatbot en de feedback: GenAI als leerpartner

Nynke werkt bij Npuls als projectleider voor de ‘centres for teaching and learning’. Ze houdt toezicht op transformatieve initiatieven die gericht zijn op onderwijs. Nynke combineert diepgaande expertise op het gebied van onderwijstechnologie met een passie voor innovatieve onderwijspraktijken, met als doel docenten kracht te geven, leerervaringen te verbeteren en de acceptatie op nationaal niveau te bevorderen.
- Centres for Teaching and Learning (CTLs) as change agents for innovation (ENG)
- Evidence-informed werken in onderwijsinstellingen: van ambitie naar actie!

Oliver Janoschka is Managing Director of the Hochschulforum Digitalisierung (HFD). Before founding HFD, Janoschka worked in the field of higher education in various European Member States for more than seven years. He has a proven track record of facilitating international policy projects.
- In the Lead: Connecting National Agendas with Local Action (ENG)

Zeeman, DJ, design-denker and technologie-consultant met een sterk geloof in de positieve invloed van onderwijs op zowel individuen als de maatschappij als geheel.
- Demonstratie eduwallet
- De student aan zet: verzamelen van datapunten op weg naar kwalificatie

Peggy is expert op het gebied van innovatief werkgedrag en duurzame onderwijsinnovatie. Vanuit haar roots als logopediestudent en docent bij Zuyd Hogeschool groeide haar passie voor praktijkgericht onderzoek. Ze verbindt wetenschappelijke inzichten met de praktijk, via een aanpak die even toegankelijk als effectief is. Haar missie? Onderwijsvernieuwers helpen om met elkaar duurzame impact te maken.
- Ojee, alweer een idee?! Van innovatief vonkje naar blijvend vuur!

Ik ben de product owner van het Npuls-project Eduwallet. Daarin onderzoeken we wat een wallet met een digitale identiteit (zoals eduID) en verifiable credentials (onder meer edubadges en diploma's) kan betekenen voor het onderwijs (en de arbeidsmarkt).
- Demonstratie eduwallet
- Voor wie doe jij de voordeur open?

Peter Troxler is Lector aan de Hogeschool Rotterdam en onderzoekt hoe digitale technologieën zoals AI, digital twins en mens-machine samenwerking kunnen bijdragen aan een toekomst van werk die menswaardig, duurzaam en technologisch vooruitstrevend is. Met ruim 25 jaar ervaring op het snijvlak van technologie en menselijk functioneren combineert hij academisch onderzoek en consultancy. Zijn werk richt zich op digitale transformatie, tech-implementatie en enterprise-architectuur, altijd met oog voor de balans tussen mens, organisatie en technologie.
- Studentenwedstrijd: ‘Jij powered by AI?’

Als projectleider Onderwijsinnovatie werk ik voor SURF aan vernieuwing in het onderwijs, onder meer binnen het team Digitaal toetsen en ontwikkelen (Npuls). Ik begeleid graag sessies om mensen mee te nemen in het verkennen van nieuwe ideeën en scenario’s voor de toekomst. Tijdens deze workshop hoop ik jullie te inspireren om buiten de gebaande paden te denken en te zien wat mogelijk is voor de toekomst van toetsing.
- Toekomstlab voor toetsing: stap in het jaar 2040!

- Collaborative design in the Metaverse (ENG)

Als ervaren beleidsadviseur, project- en programmamanager en nu als aanvoerder voor Digitale leermaterialen binnen Npuls zet ik mij in voor onderwijsinnovatie met inzet van technologie. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs dat aansluit bij de behoeften van lerenden en organisaties. Het leren en werken met digitale open leermaterialen is daarbij een belangrijk onderdeel. Het gaat me namelijk om het mogelijk maken van voortdurende kennisontwikkeling en kenniscirculatie. Denk aan docenten én lerenden die optimale toegang hebben tot een rijk, gevarieerd en actueel aanbod van leermaterialen. Onderwijs in beweging = kennis in beweging.
- FAIR enough?

Roel is blended coach bij VISTA college, waar hij een sleutelrol speelde in de totstandkoming van het XR-lab en de brede implementatie van extended reality (XR) binnen het mbo-onderwijs. Hij adviseert onderwijsteams over de didactische inzet van XR en begeleidt hen in het integreren van innovatieve technologieën in hun lespraktijk. Daarnaast is Roel actief binnen de innovatiehub XR van Hogeschool Zuyd, waar hij zijn praktijkervaring vanuit VISTA college inzet om de implementatiefase van XR in het hbo vorm te geven.
- From silence to voice: VR communication training for students with ASD (ENG)
Information manager Hogeschool van Amsterdam
- Hoe organiseer je slagkracht in digitalisering
- BOP in beweging: impact van OKx op beleid, organisatie en processen

Toetsdeskundige en Onderwijskundig Adviseur HAN Services, Onderwijs, onderzoek en kwaliteitszorg
- Maak je toetsprogramma AI-bestendig

Sakari Heikkilä is the programme manager of Digivisio 2030.
- Lifelong Learning in Finland – building a nationwide platform (ENG)

Sandra is bij de Hogeschool Utrecht verantwoordelijk voor onderwijsinnovatie op het gebied van toetsen en leren, zoals het werken met e-portfolio’s en smart assessments. Bij Npuls is ze thematrekker van Toetsen en leren binnen Digitaal toetsen en ontwikkelen.
- Richting geven aan de toetstransitie

Informatiemanager & Lead digitaal meerjarenplan HvA
- Hoe organiseer je slagkracht in digitalisering

Sarah Knight is director of digital transformation in higher education at Jisc (UK). Her team supports universities with their digital transformation agenda. This includes working with senior leaders to support their use of Jisc’s framework and maturity model for digital transformation in higher education. Sarah has been working with Jisc for over 20 years and has led several large national transformation programmes.
- In the Lead: Connecting National Agendas with Local Action (ENG)

Saskia Vlaar is een leider en non-executive op het gebied van innovatie en transformatie, met ervaring in zowel publieke als private organisaties. Voor haar betekent innovatie het creëren van waarde door nieuw denken en doen, vaak geïnspireerd door technologie, maar altijd met mensen als de sleutel tot succes. Haar netwerk typeert Saskia als doelgericht, sterk in visie- en strategieontwikkeling en een ervaren transformatie¬leider. Met een mensgerichte en samenwerkingsgerichte stijl bouwt zij bruggen binnen en buiten organisaties en realiseert duurzame resultaten.
- Studentenwedstrijd: ‘Jij powered by AI?’

Ik werk als projectmanager voor de Community for Learning and Innovation van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Mijn belangrijkste aandachtsgebieden zijn de Npuls-gerelateerde projecten voor ons CTL-plan, generatieve AI in het onderwijs, digitaliseringsprojecten, game-based learning en blended learning. Mijn achtergrond ligt in ‘design thinking and innovation’.
- Experimenteren met AI en vindbaarheid: leer van regionale experimenten

- CEDA: ontdek de kracht van jouw onderwijsdata
- Hoe geef je flexibilisering van onderwijs vorm in één digitale locatie?

- Community's aan zet
- Making a real impact with a digital learning environment in education (ENG)
- Evidence-informed werken in onderwijsinstellingen: van ambitie naar actie!
- Keuzes, kaders en kansen voor leven lang ontwikkelen

Suzanne is een onderwijsprofessional in hart en nieren. Als zelfstandige vervult ze sinds 2003 diverse rollen in alle onderwijssectoren. Van leerkracht tot projectleider en van schoolleider tot adviseur. Ze werkt momenteel als strategisch adviseur digitale leermaterialen binnen het Groeifondsprogramma Npuls. Eerder deed ze opdrachten voor onder meer de PO-Raad, Kennisnet, SLO en verschillende schoolbesturen in het primair onderwijs. Haar focus is altijd gericht op het doel: hoe helpen we leraren en docenten hun onderwijs te versterken en toekomstgericht te maken? Hoe scheppen we kansengelijkheid voor alle lerenden?
- FAIR enough?
- Professional Development Exchange Hub: interuniversitaire samenwerking voor duurzame docentontwikkeling

Innovatie- en opschalingsmanager bij de Technische Universiteit Eindhoven
Ik ben gepassioneerd over EdTech, innovatie en werk graag aan dynamische en complexe vraagstukken.
- From teacher-driven educational innovation to EdTech startup (ENG)
- Remote Labs: lab education without borders (ENG)

Projectleider Kennishub Leren & innoveren bij Npuls
Community manager AI & data bij Npuls
Blended learning-specialist bij de HvA
- Experimenteren met AI en vindbaarheid: leer van regionale experimenten

Tjark werkt als associate lector bij het lectoraat Innovatief en Effectief Onderwijs van Saxion. Zijn onderzoek is gericht op de ontwikkeling van blended en actieve leeromgevingen, flexibel onderwijs, curriculumontwikkeling en het ondersteunen van docenten bij het vormgeven van (digitale) leeromgevingen. Tjark verzorgt onderwijs op het gebied van curricula en curriculumontwikkeling en het ontwikkelen van een onderbouwd didactisch (school)concept.
- Flexibilisering binnen onderwijseenheden – ervaringen vanuit masteronderwijs
- Studievoortgang en sociale binding stimuleren met learning analytics

Tom is docent bij de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen. Tom heeft een passie voor het mechanicaonderwijs en wil voor studenten een blended leerweg mogelijk maken waarin actief leren aantrekkelijk en lonend is.
Tom is in 2020 afgestudeerd bij de TU Delft op onderzoek naar wiskundige optimalisatie van een constructief ontwerp. Van augustus 2020 tot augustus 2022 was hij werkzaam bij de Hogeschool van Amsterdam als docent Constructie, gespecialiseerd in constructiemechanica. Sinds september 2022 is Tom werkzaam bij de TU Delft.
Naast constructiemechanicavakken, geeft Tom onderwijs over optimalisatie, numerieke methodes, data-analyse en statistiek. Ook begeleidt hij BSc- en MSc-studenten, deels in het kader van zijn onderzoeksproject over Macaulay's methode. Ten slotte is Tom actief betrokken bij interfacultaire samenwerkingen zoals PRIMECH, TeachBooks en diverse digitale tooling voor het onderwijs zoals Ans en Git.
- Open onderwijsmateriaal: de tooling bestaat, nu ben jij aan zet!

- Building OPEN education together (ENG)
Walter is projectleider vanuit Studielink en lid van het productmanagementteam van de nieuwe sectorvoorziening AII. In die rol ben ik verantwoordelijk voor de bouw die onder regie van Studielink plaatsvindt en begeleidt de transitie in het HBO en WO.
- Ontdek de nieuwe sectorvoorziening AII – de toekomst van Aanmelden, Inschrijven en Intekenen!
Wiebe is als transitiemanager mbo lid van het productmanagement team van de nieuwe sectorvoorziening AII.
- Ontdek de nieuwe sectorvoorziening AII – de toekomst van Aanmelden, Inschrijven en Intekenen!

Wieke is junior-docent eHealth aan het UMCG, verbonden aan de afdeling DASH. In deze rol verzorgt zij, samen met experts en andere junior-docenten, onderwijs voor studenten van de medische faculteit. Daarmee bereidt zij hen voor op een praktijk waarin digitale zorg een steeds belangrijkere rol speelt. Hiernaast is zij als promovenda bij de afdeling Eerstelijnsgeneeskunde & Langdurige Zorg (ELZ) betrokken bij onderzoek naar hoe verschillende stakeholders binnen én buiten het medische domein kunnen samenwerken om patiënten te ondersteunen die moeite hebben met digitale zorg. Het doel van dit onderzoek is om digitale uitsluiting tegen te gaan en de inclusie van patiënten in digitale zorg te bevorderen.
- Serious Game AI Hospital: bepaal de toekomst van de zorg

Wilfred houdt zich sinds eind 1995 professioneel bezig met de vraag hoe je digitale technologie kunt gebruiken voor het faciliteren en versterken van leren, opleiden en onderwijs. Sinds 1 maart 2015 is hij werkzaam als zelfstandig adviseur en projectleider bij de selectie en implementatie van leertechnologieën. Hij houdt zich bezig met het ontwerpen van online en blended leerprogramma’s (verschillende formats), met advisering over het didactisch gebruik van digitale technologie, met strategie-ontwikkeling en met het verzorgen van professionalisering. Verder blogt Wilfred bijna dagelijks over ‘technology enhanced learning’ en is hij (co-)auteur van drie boeken en diverse artikelen op dit terrein.
- Grip op de digitale leeromgeving: eigenaarschap vraagt organisatie

Willem is de directeur van TU Delft Extension School, het onderdeel dat verantwoordelijk is voor het LLO-aanbod van de universiteit. Hij werkt al meer dan twintig jaar op het snijvlak van ict en onderwijs. In 2020 won hij een SURF Onderwijsaward.
- Keuzes, kaders en kansen voor leven lang ontwikkelen