- Developing national Finish service platform for LLL
- BOP in Beweging: Impact van OKX op Beleid, Organisatie & Processen
- eduXchange in Europa
- Van Stilte naar Stem: VR-communicatietraining voor studenten met ASS
- Van Stilte naar Stem: VR-communicatietraining voor studenten met ASS
- Onderwijs vernieuwen met lef: het CTL als katalysator voor ontwikkeling
- TheDiscovery Tool - mapping digital competences

Medewerker beleid en advies (i-coach) bij de dienst Onderwijs & Kwaliteit van Roc Nova College.
- Een menukaart voor een lerende cultuur

- Gedigitaliseerd erfgoed. Oude teksten, nieuwe technieken en een inspirerende onderwijsmethode.
Universitair Docent aan de Universiteit Utrecht.
Trotse winnaar van de SURF Onderwijsaward 2024.
- Evidence-informed inzetten van learning analytics
- Diverse leerroutes voor inclusief onderwijs
volgt later
- Bewegen tussen onderwijs en organisatie: Inzichten uit Implementatie
Centraal informatiemanager Onderwijs
Erasmus Universiteit Rotterdam
Projectleider EduGenAI platform, Npuls
- Een genAI ecosysteem voor, door en met het onderwijs.
- Zien hoe kennis en netwerken bewegen voor duurzame onderwijsverandering
- eduXchange in Europa

Project Manager/adviseur AI in Education voor SURF en Npuls
- Een genAI ecosysteem voor, door en met het onderwijs.
- Ontwerp je Blended les met de Student Journey Puzzel
- Building Digital Capability: van visie naar implementatie
Adviseur digitale (open) leermaterialen bij Hogeschool Rotterdam en expert open leermaterialen bij Npuls Natuurlijk Open
- Lifecyclemanagement: ontdek de veelzijdige cyclus voor digitale leermaterialen

Programmacoördinator SUR events
- Maak je eigen 'Zien' en blijf Aan zet!

- CEDA: Open source tools door en voor het onderwijs

Daan Jonker is kwartiermaker bij de Pilothub EdTech.
Samenwerken met EdTech-bedrijven: dat is het centrale thema binnen de Pilothub EdTech. Onderwijsinstellingen zullen op een andere manier moeten gaan samenwerken met EdTech-bedrijven om duurzamer te innoveren en publieke waarden daarbij beter te borgen. Binnen de Pilothub EdTech verkennen we actief (nieuwe) vormen van samenwerking die bijdragen aan deze doelstelling. Op die manier dragen we bij aan de realisatie van de beloftes van Npuls: doorlopend het beste onderwijs en leren zonder drempels.
- Collaborative Trust Framework: samenwerken in partnerschap met behoud van soevereiniteit
- Community collecties in de spotlight

IIk ben adviseur, onderzoeker en spreker op het snijvlak van onderwijsinnovatie, docentprofessionalisering en organisatieontwikkeling. Op dit moment werk ik als Expert Docentondersteuning binnen Npuls, het landelijke programma dat gericht is op het versterken van het vervolgonderwijs in Nederland (mbo, hbo en wo). Samen met collega’s uit het veld ontwikkel ik een gemeenschappelijke taal en een competentieprofiel voor docentondersteuners, waarmee onderwijsinstellingen hun ondersteuning structureel kunnen positioneren en professionaliseren.
Daarnaast werk ik als onderzoeker bij de Hogeschool Inholland, waar ik projectleider ben van een praktijkgericht onderzoek naar simulatieonderwijs in de zorg. Dit doe ik in samenwerking met onder andere de Hogeschool van Amsterdam, ROC’s en zorgorganisaties. Hiervoor werkte ik als hoofddocent en coördinator aan de Hogeschool van Amsterdam, waar ik me richtte op curriculumontwikkeling en innovatie binnen verpleegkunde- en intensive care-opleidingen.
Met een achtergrond in de geneeskunde en een masteropleiding Onderwijswetenschappen aan de Universiteit Utrecht verbind ik graag praktijk, beleid en theorie. Ik spreek en publiceer regelmatig over onderwerpen als docentprofessionalisering, evidence-informed onderwijsinnovatie en de strategische positionering van ondersteunende rollen binnen onderwijsorganisaties.
- Docentondersteuning als pijler van onderwijsinnovatie: een competentieprofiel

- Open onderwijsmateriaal: de tooling bestaat, nu ben jij aan zet!
- Presentaties van de winnaars van de SURF Onderwijsawards 2025
- Onderwijs vernieuwen met lef: het CTL als katalysator voor ontwikkeling
- Hoe organiseer je AI-geletterdheid? Hint: niet met een chatbot
- Zien hoe kennis en netwerken bewegen voor duurzame onderwijsverandering
- Van prompt tot productie – Maak educatieve media met AI

- XR in actie: aan zet in je eigen onderwijspraktijk
- Aan zet voor morgen: het XR-perspectief voor het onderwijs
- AI en de vindbaarheid van informatie t.b.v. onderwijsinnovatie

Als adviseur onderwijs- en teamontwikkeling bij Nova College begeleid ik docententeams bij vernieuwingstrajecten. Vanuit die rol ben ik ook projectleider Samen Lerend Ontwikkelen voor ons op te richten Center for Teaching and Learning.
Net als en samen met mijn collega's leer ik zelf ook voortdurend. Bespiegelingen daarover - zowel gebaseerd op de onderwijspraktijk bij ons op school als oponderwijskundige inzichten van experts in binnen- en buitenland - deel ik op mijn weblog https://www.samenlerendontwikkelen.nl
- Een menukaart voor een lerende cultuur

Frank Kockelkoren is docent onderzoeker bij ROC Graafschap College in Doetinchem. Hij houdt zich bezig met datagedreven werken en AI in de zorg en digitale geletterdheid voor studenten.
- Elke student digitaal vaardig: van vage term naar praktische aanpak
- Digitale sturing is niet moeilijk

Frank graduated as a primary school teacher (2002) and in Educational Sciences and Philosophy of Education (both in 2007). In 2013, he earned his PhD with a dissertation on citizenship education in Catholic primary schools. He then spent eight years working in the field of assessment and examination At iXperium Centre of Expertise Learning with ICT, he is primarily involved in more quantitative research projects.
- Elke student digitaal vaardig: van vage term naar praktische aanpak

Gideon Haan is bedrijfsfilosoof en docent bij Hogeschool Saxion, waar hij o.m. werkt aan de integratie van filosofisch denken in onderwijs en organisatieontwikkeling. Zijn focus ligt op thema’s als ethiek, technologie, waarden en zingeving binnen professionele praktijken. Vanuit zijn achtergrond in techniekfilosofie initieert hij projecten waarin studenten, docenten en organisaties samenwerken aan zogenoemde ‘wicked problems’. Met de ‘Werkplaats Bedrijfsfilosoof’ verkent hij hoe praktische wijsheid een vaste plaats kan krijgen in het hoger onderwijs.
zie ook https://www.linkedin.com/in/gideonhaan/
- Denken over Morgen: practisch-filosofische interventies voor in het onderwijs

Hans Schnitzler is een Nederlandse filosoof, schrijver en columnist. In zijn werk staat de invloed van de digitalisering op de alledaagse leefwereld centraal. Andere thema’s waarmee hij zich bezighoudt zijn ethiek, onderwijs en burgerschap.
Hans Schnitzler studeerde Filosofie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam.
- Opening en keynote van Hans Schnitzler

Hoofd Rotterdam International Case Academy
Hoofddocent Hogeschool Rotterdam
- Durf te casen! Maak van je klas een denktank
- Studentenwedstrijd ‘Jij powered by AI?’
- Anderhalf jaar OpenUp samen aan de slag met open leermaterialen!

Mijn naam is Irma van Houts. Ik werk als adviseur digitale leermaterialen bij de HAN Bibliotheek en ik ben lid van het HAN-Verandertraject aanpak digitale leermaterialen. Mijn kennis en ervaring die ik onder andere hier opdoe zet ik in als expert digitale en open leermaterialen bij Npuls. Verder ben ik vice-voorzitter van de SHB/UKB-werkgroep B-OOO, Bibliotheken Open en Online Onderwijs. Mijn ambitie is om kennis over te dragen en mensen met elkaar te verbinden. Samen kunnen we de leermaterialen toegankelijk, divers en kwalitatief hoogwaardig maken.
- Lifecyclemanagement: ontdek de veelzijdige cyclus voor digitale leermaterialen

Projectmanager Onderwijsinnovatie
Community for Learning & Innovation
Erasmus Universiteit Rotterdam
- AI-beleid: van visie naar implementatie met een integrale projectaanpak
- AI-geletterdheid: de student centraal
- Naar een duurzame innovatiecultuur in het hoger onderwijs
- XR content voor iedereen: vinden, delen, doen!

Innovatieregisseur Artificial Intelligence (HAN)
- AI-bestendig toetsprogramma
- Samen slimmer innoveren en organiseren met AI
- Samen bouwen aan OPEN onderwijs
- European GenAI Ecosystem and Infrastructure for Education: What's next?
- Transformative teaching with AI - More than just optimizing the existing?

- Demonstratie eduwallet proeftuin
Docent, onderwijsontwikkelaar en onderzoeker in het UMCG. Gespecialiseerd in AI (met name grote taalmodellen) en onderwijs.
- Van generieke feedback naar betekenisvol leren met Agentic AI

- Van docentgedreven onderwijsinnovatie tot EdTech Startup
- Remote Labs: labonderwijs zonder grenzen
- Ojee, alweer een idee?! Van innovatief vonkje naar blijvend vuur!
- Hoe organiseer je AI-geletterdheid? Hint: niet met een chatbot

- De student, de chatbot en de feedback: GenAI als leerpartner
- Versterk de lerende cultuur
Ik werk op het snijvlak van digitalisering, onderwijs en organisatieontwikkeling – en voel me thuis in het mbo, hbo én wo. Altijd nieuwsgierig naar wat er al wél lukt, en hoe we samen net dat stapje verder kunnen zetten. Vanuit Npuls leid ik het project rond de Gereedheidsscan Leren zonder drempels: een praktisch instrument dat helpt om koers te bepalen richting wendbaar georganiseerd onderwijs.
https://npuls.nl/kennisbank/gereedheidsscan-wendbaar-georganiseerd-onderwijs
- Samen op weg naar drempelloos leren – ervaar de Gereedheidsscan
Liona de Graaf is projectleider van Beeldtaal voor interoperabiliteit, een initiatief dat visuele communicatie inzet om digitale samenwerking in het onderwijs begrijpelijk en bespreekbaar te maken.
In haar rol als projectleider bij Beeldtaal werkt Liona samen met onderwijsexperts, ontwikkelaars en architecten om een visuele taal te ontwikkelen die het ecosysteem van internationale interoperabiliteit in het onderwijs in kaart brengt. Het doel is om gesprekken over digitalisering te faciliteren, waarbij niet alleen naar afzonderlijke elementen wordt gekeken, maar ook naar het hele ecosysteem.
- Onzichtbaar maar onmisbaar: breng jouw werk in beeld
- Zet de toon voor het innovatief inkopen van EdTech
- Evidence-informed werken in onderwijsinstellingen: van ambitie naar actie!

Maarten Naaijkens is Algemeen Directeur van Codam Coding College, een innovatieve programmeeropleiding in Amsterdam gebaseerd op peer-to-peer learning. Met een achtergrond in onderwijsvernieuwing, digitale transformatie en software engineering werkt hij aan toegankelijk techonderwijs voor iedereen - ongeacht diploma of achtergrond. Maarten zet zich in voor kansengelijkheid en werkt aan bruggen tussen alternatieve leertrajecten en het reguliere onderwijssysteem. Hij is actief als bestuurder bij Stichting Competens en lid van het College van Toezicht van de ICT-opleidingen van de Hogeschool van Utrecht.
- Kansgelijkheid in het onderwijs: wat Codam je kan leren
- Evidence-informed inzetten van learning analytics
- Insights into the OER-Infrastructure in Germany
Marette Ebert: Ik ben Marette en ik ben al meer dan 20 jaar werkzaam bij Hogeschool Inholland. Ik ben docent bij de opleiding Business Innovation maar vooral senior onderzoeker bij het Lectoraat Diversiteitsvraagstukken. Mijn focus is het ontwikkelen en uitvoeren van trainingen en tools op het gebied van inclusief onderwijs voor onze docenten en medewerkers. Mijn missie is om bij te dragen aan een inclusief Hogeschool Inholland waar we zorgdragen voor studiesucces voor ál onze studenten.
- AI Inclusief Curriculumscan
- Naar een duurzame innovatiecultuur in het hoger onderwijs

Ik ben productmanager Trust & Identity bij SURF. Ik werk graag met slimme, leuke mensen aan digitale producten die laagdrempelig zijn in gebruik en 'gewoon' goed werken! Feedback van de instellingen is hierbij onmisbaar. Kom je meedoen in onze sessies?
- Voor wie doe jij de voordeur open?
product manager edusources & CXP, werkzaam bij SURF
- Community collecties in de spotlight
- Voorspelmodellen in het klaslokaal: tussen invloed en verantwoordelijkheid
- TheDiscovery Tool - mapping digital competences
- Collaborative Trust Framework: samenwerken in partnerschap met behoud van soevereiniteit
- Van prompt tot productie – Maak educatieve media met AI
- Samen bouwen aan digitale transformatie: eigenaarschap digitale leeromgeving als fundament

Mpho Tutu van Furth is a Anglican priest, writer, artist and activist. She is the daughter of Archbishop, human rights activist and Nobel Peace Prize winner Desmond Tutu (1931-2021) and grew up in apartheid South Africa.
- Opening en keynote van Mpho Tutu van Furth

- Professional Development Exchange Hub: Interuniversitaire samenwerking voor duurzame docentontwikkeling

- Building Digital Capability: van visie naar implementatie
- Monitoren van digitale competenties: wat en hoe?
- TheDiscovery Tool - mapping digital competences

Nynke Bos is lector bij Hogeschool Inholland en richt zich op duurzame onderwijsinnovatie, met bijzondere aandacht voor de inzet van digitale technologie in het leerproces. In haar onderzoek verbindt zij theorie en praktijk, met als doel technologische toepassingen zoals generatieve AI betekenisvol en verantwoord in te zetten in het onderwijs. Ze werkt aan projecten rondom reflectie, feedback en zelfregulerend leren, en onderzoekt daarbij systematisch de impact van AI op de kwaliteit van leren. Haar werk kenmerkt zich door een kritische en praktijkgerichte benadering, gericht op daadwerkelijke verbetering van het onderwijs.
- De student, de chatbot en de feedback: GenAI als leerpartner

Nynke Kruiderink works in Dutch education, currently as the Project Leader for the Centres for Teaching within Npuls, a national innovation growthfund . She oversees transformative initiatives focusing on education. Nynke combines deep expertise in educational technology with a passion for innovative teaching practices, aiming to empower educators and enhance learning experiences and facilitate adoption on a national level.
- Hoe meten we impact van CTLs op onderwijsinnovatie met ICT?
- Evidence-informed werken in onderwijsinstellingen: van ambitie naar actie!

Peggy Lambriex-Schmitz is expert op het gebied van Innovatief Werkgedrag en duurzame onderwijsinnovatie. Vanuit haar roots als logopediestudent en docent bij Zuyd Hogeschool groeide haar passie voor praktijkgericht onderzoek. Ze verbindt wetenschappelijke inzichten met de praktijk, met een aanpak die even toegankelijk als effectief is. Haar missie? Onderwijsvernieuwers helpen om met elkaar duurzame impact te maken.
- Ojee, alweer een idee?! Van innovatief vonkje naar blijvend vuur!

Ik de de Productowner van het Npuls project eduwallet, waarin we onderzoeken wat een wallet met een digitale identiteit (o.a. eduID) en verifiable credentials (o.a. edubadges en diploma's) kunnen betekenen voor het onderwijs (en de arbeidsmarkt).
- Demonstratie eduwallet proeftuin
- Voor wie doe jij de voordeur open?

Ik werk aan innovatie in het onderwijs voor SURF, onder meer binnen het team Digitaal toetsen en ontwikkelen (Npuls) en begeleid graag sessies om mensen mee te nemen in het verkennen van nieuwe ideeën en scenario’s voor de toekomst. Tijdens deze workshop hoop ik jullie te inspireren om buiten de gebaande paden te denken en te zien wat mogelijk is voor de toekomst van toetsing.
- Toetsing toekomstlab: stap in het jaar 2040!

- Collaborative design in the Metaverse

Roel Peijs is Blended Coach bij VISTA college, waar hij een sleutelrol speelde in de totstandkoming van het XR-lab en de brede implementatie van extended reality (XR) binnen het mbo-onderwijs. Hij adviseert onderwijsteams over de didactische inzet van XR en begeleidt hen in het integreren van innovatieve technologieën in hun lespraktijk. Daarnaast is Roel actief binnen de innovatiehub XR van Hogeschool Zuyd, waar hij zijn praktijkervaring vanuit VISTA college inzet om de implementatiefase van XR in het hbo vorm te geven.
- Van Stilte naar Stem: VR-communicatietraining voor studenten met ASS
- Het veranderwiel voor succesvoller digitaliseren
- BOP in Beweging: Impact van OKX op Beleid, Organisatie & Processen

Informatiemanager & Lead digitaal meerjarenplan HvA
- Het veranderwiel voor succesvoller digitaliseren
- AI en de vindbaarheid van informatie t.b.v. onderwijsinnovatie
- CEDA: Open source tools door en voor het onderwijs
- Evidence-informed werken in onderwijsinstellingen: van ambitie naar actie!
- Professional Development Exchange Hub: Interuniversitaire samenwerking voor duurzame docentontwikkeling

Innovatie- en opschalingsmanager bij de Technische Universiteit Eindhoven
- Van docentgedreven onderwijsinnovatie tot EdTech Startup
- Remote Labs: labonderwijs zonder grenzen

Projectleider Kennishub Leren & Innoveren @Npuls
Community manager AI & Data @Npuls
Blended learning specialist @HvA
- AI en de vindbaarheid van informatie t.b.v. onderwijsinnovatie
dr. Tjark Huizinga werkt als associate lector bij het lectoraat Innovatief en Effectief Onderwijs. Zijn onderzoek is gericht op de ontwikkeling van blended en actieve leeromgevingen, flexibel onderwijs, curriculumontwikkeling en het ondersteunen van docenten bij het vormgeven van (digitale) leeromgevingen. Tjark verzorgt onderwijs op het gebied van curriculum- en curriculumontwikkeling en het ontwikkelen van een onderbouwd didactisch (school)concept.
- Flexibilisering binnen onderwijseenheden: Ervaringen vanuit masteronderwijs
- Studievoortgang en sociale binding stimuleren met learning analytics

Tom is docent bij de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen. Tom heeft een passie voor het mechanicaonderwijs en streeft ernaar een blended leerweg te faciliteren voor studenten, waarin actief leren aantrekkelijk en lonend is.
Tom is in 2020 afgestudeerd bij de TU Delft met onderzoek naar wiskundige optimalisatie van een constructief ontwerp. Van augustus 2020 tot augustus 2022 was Tom werkzaam bij de Hogeschool van Amsterdam als docent constructie, gespecialiseerd in constructiemechanica. Sinds september 2022 is Tom werkzaam bij de TU Delft.
Naast constructiemechanicavakken, geeft Tom vakken over optimalisatie, numerieke methodes, data-analyse en statistiek. Ook begeleidt Tom BSc- en MSc-studenten, deels onderdeel van zijn onderzoekproject over Macaulay's methode. Daarnaast is Tomactief betrokken in interfactulaire samenwerkingen zoals PRIMECH, TeachBooks en diverse digitale tooling voor het onderwijs zoals ANS en Git
- Open onderwijsmateriaal: de tooling bestaat, nu ben jij aan zet!

- Samen bouwen aan OPEN onderwijs

Wieke Bouwes is junior-docent eHealth aan het UMCG, verbonden aan de afdeling DASH. In deze rol verzorgt zij, samen met experts en andere junior-docenten, onderwijs voor studenten van de medische faculteit. Daarmee bereidt zij hen voor op een praktijk waarin digitale zorg een steeds belangrijkere rol speelt. Daarnaast is zij als promovenda bij de afdeling Eerstelijnsgeneeskunde en Langdurige Zorg (ELZ) betrokken bij onderzoek naar hoe verschillende stakeholders binnen én buiten het medische domein kunnen samenwerken om patiënten te ondersteunen die moeite hebben met digitale zorg. Het doel van dit onderzoek is om digitale uitsluiting tegen te gaan en de inclusie van patiënten in digitale zorg te bevorderen.
- Serious Game AI Hospital: bepaal de toekomst van de zorg

Wilfred Rubens houdt zich sinds eind 1995 professioneel bezig met de vraag hoe je digitale technologie kunt gebruiken voor het faciliteren en versterken van leren, opleiden en onderwijs. Sinds 1 maart 2015 is hij werkzaam als zelfstandig adviseur en projectleider. Hij is meer projectleider van de selectie en implementatie van leertechnologieën. Hij houdt zich bezig met het ontwerpen van online en blended leerprogramma’s (verschillende formats), met advisering over het didactisch gebruik van digitale technologie, met strategie-ontwikkeling en met het verzorgen van professionalisering. Verder blogt Wilfred bijna dagelijks over ‘technology enhanced learning’ en is hij (co-)auteur van drie boeken en diverse artikelen op dit terrein.
- Samen bouwen aan digitale transformatie: eigenaarschap digitale leeromgeving als fundament