
Lecturer in Nursing at THUAS, PhD-candidate THUAS.
- Injustice on Sneakers (NL)

Anouska Plasmeijer is een toegewijde professional op het gebied van natuur en milieu en is sinds vorig jaar directeur van de VVM, het netwerk van milieuprofessionals. Sinds haar opleiding Bos- en Natuurbeheer heeft ze 25 jaar ervaring in de non-profit sector waarin ze zich actief inzet voor natuurbehoud in binnen- en buitenland. Met haar ervaring en betrokkenheid draagt zij bij aan een duurzamere toekomst.
Anouska Plasmeijer is a dedicated professional in the field of nature and the environment and has been director of VVM, the network of environmental professionals, since last year. Since graduating in Forest and Nature Management, she has 25 years of experience in the non-profit sector in which she is actively committed to nature conservation at home and abroad. With her experience and commitment, she contributes to a more sustainable future.
- Rachel Carson Afstudeerprijs / Rachel Carson Thesis Award

Arjen Wals is hoogleraar transformatief leren voor sociaal-ecologische duurzaamheid aan de Wageningen Universiteit en UNESCO Chair op het terrein van sociaal leren voor duurzame ontwikkeling. Hij doet onderzoek naar natuur- en duurzaamheidseducatie binnen onderwijscontexten (van kleuteronderwijs tot en met hoger- en beroepsonderwijs) maar ook in meer buitenschoolse contexten zoals in wijken, organisaties en transitiebewegingen. Zijn belangstelling gaat vooral uit naar de ontwikkeling een kritisch relationele pedagogische benadering die een betekenisvol leven mogelijk maakt voor zo veel mogelijk mensen, nu en in de toekomst, binnen ecologische grenzen en met respect voor alle soorten. Op zijn site www.transformativelearning.nl deelt hij 'zijn' werk en geeft hij regelmatig commentaar op wat er gaande is.
- Sustainabul 2025

dr. Bas van den Berg associate lector Regenerative Leadership, De Haagse Hogeschool Bas van den Berg studeerde Voedingsmiddelen- en Chemische Technologie en behaalde een master in Bioeconomy, Innovation & Governance in Edinburgh. In 2023 promoveerde hij aan Wageningen University & Research op regeneratief hoger onderwijs. Hij vervulde diverse
leiderschapsrollen in de verduurzaming van het onderwijs en werd Fellow van de Royal Society of Arts en Duurzaamheidsdocent van het Jaar.
Bas publiceert regelmatig en zijn boek Onderwijzen tijdens Transities heeft veel invloed gehad. Hij werkt bij De Haagse en is medeoprichter van de School of Regenerative Educators, waar hij Chief Vitality Officer is.
Bio Dr Bas van den Berg associate lecturer Regenerative Leadership, The Hague University of Applied Sciences Bas van den Berg studied Food and Chemical Engineering and obtained a master's degree in Bioeconomy, Innovation & Governance in Edinburgh. In 2023, he received his PhD from Wageningen University & Research on regenerative higher education. He held various
leadership roles in making education more sustainable and became a Fellow of the Royal Society of Arts and Sustainability Lecturer of the Year.
Bas publishes regularly and his book Teaching during Transitions has been highly influential. He works at De Haagse and is co-founder of the School of Regenerative Educators, where he is Chief Vitality Officer.
- Einde van de dag: samen terugkijken en leren
- Justice in food systems transformations: taking the next step! (ENG)
- Sustainabul 2025
- Equity in Action: facilitating Multi-stakeholder Co-creation for inclusive education (NL)
Hi, my name is David! I am passionate about imaginative and holistic change in little and big places. I am an interdisciplinary student of Engineering and Anthropology at University College Roosevelt in Middelburg. Here, I am also the Chair of the Eleanor Green Office, and Co-founder and Chair of Good Food, Good Cause, an imaginative charity organization here.
I look forward to seeing you in May!
- Imagination as Changing the World & the Model of Plant-Based Universities (ENG)

Aardwetenschapper, docent vo, praktisch filosoof.
- Duurzame Didactiek: Eco-rechtvaardigheid in de klas (NL)

Dr.ir. Laura Lee Stevens holds two MSc degrees in the fields of Architecture from Delft University of Technology, and in Biomimicry from Arizona State University. She is a biomimicry design educator in her role as a senior researcher/lecturer in the Industrial Design Engineering program at The Hague University of Applied Sciences. A sustainable Design instructor since 2007, she completed her PhD in Delft, where she wrote a series of peer-reviewed articles and book chapters on the topic of Biomimicry Design Thinking Education as a methodology to enhance circular, systems-thinking solutions in design by learning from time-tested biological strategies and mechanisms found in nature. This was followed by a Postdoc on the same subject to develop the needed tools to and students to learn biomimicry more easily. She is a public speaker on this subject and has a passion to transfer this knowledge to others.
- Biomimicry Design Jam (ENG)

Evert is docent bij de lerarenopleidingen van Windesheim. Duurzaamheid en circulaire economie zijn thema's waar hij zich speciaal op richt. Hij organiseerde rondom deze thema's bijeenkomsten in de week van het economieonderwijs. Hij begeleidt afstudeeronderzoeken op het gebied van duurzaamheid.
- True pricing (NL)
- Verhalen die de Wereld Veranderen (NL)
- Sustainabul 2025
- Duurzame Didactiek: Eco-rechtvaardigheid in de klas (NL)
Ine Mols kijkt in haar onderzoek naar het ontwikkelen van agency bij hbo-studenten. Ze onderzocht hoe het beschrijven van persoonlijke rollen en het verbreden van je actie-portfolio bijdragen aan het ontwikkelen van handelingsperspectief. Ze ontwikkelde een toolkit met werkvormen rondom deze thema’s, gericht op inspiratie, toekomstbeelden, rolmodellen, acties en een eigen rolbeschrijving. Tijdens de workshop maak je kennis met enkele werkvormen en verdiepen we samen ons beeld van actiedomeinen.
Ine Mols' research looks at developing agency in college students. She investigated how describing personal roles and broadening your action portfolio contribute to developing action perspectives. She developed a toolkit with working forms around these themes, focusing on inspiration, visions of the future, role models, actions and your own role description. During the workshop, you will be introduced to some of the work forms and together we will deepen our picture of action domains.
- Toekomstbewustzijn en handelen in het nu (NL)

Client Technical Advisor Government, IT novelist and sustainability thoughtleader. Werkzaam bij IBM.
- Groene vaardigheden in de digitale wereld (NL)
- Verhalen die de Wereld Veranderen (NL)
Jiske van Oeffelt is onderzoeker en activist. Haar achtergrond is in milieuwetenschapen (MSc
Wageningen Universiteit), en veel van haar denken en doen is gevormd door ervaringen uit
klimaatatctivisme en sociale bewegingen. Sinds 2022 doet ze onderzoek naar Rechten van de Natuur,
een beweging die ons wereldbeeld doet veranderen van antropocentrisch naar ecocentrisch. In de
herfst van 2024 is ze begonnen als onderzoeker bij De Haagse Hogeschool, in het lectoraat Change
Management, op de vraag hoe organisaties de stem van de natuur aan boord kunnen nemen.
Jiske van Oeffelt is a researcher and activist. Her background is in environmental sciences (MSc
Wageningen University), and much of her thinking and practice has been shaped by experiences from
climate activism and social movements. Since 2022, she has been researching Rights of Nature,
a movement that is changing our worldview from anthropocentric to ecocentric. In the
autumn 2024, she started as a researcher at The Hague University of Applied Sciences, in the lectureship Change
Management, on how organisations can take the voice of nature on board.
- Experiencing the World

Jolanda is educational Coordinator and researcher regenerative education at the centre of expertise Mission Zero at THUAS. Jolanda is all about in bringing regenerative and natureinclusive principles to education and work.
- De natuur in onderwijs voor een rechtvaardige samenleving (NL)

Ju enjoys learning from people and from nature. As a Junior Researcher at the Centre of Expertise Mission Zero (THUAS), she tries to gain insight into regenerative practices and to write content that can make them accessible and impactful. She researched about nature-inclusive learning together with Jolanda Lütteke.
- De natuur in onderwijs voor een rechtvaardige samenleving (NL)

Koen Wessels currently serves as a regenerative educator at University of Amsterdam. He’s a core lecturer ‘change making’ within the Computational Social Sciences bachelor program and serves as a resource and trainer for the Interdisciplinary Social Sciences teacher community. He lives in Utrecht with his partner and his canine companion. Through his partner, he has rooted himself in a second culture and country - Turkey - and developed a deep passion for the transformative potential of intercultural experiences. He is one of the co-founders/directors of the School of Regenerative Educators.
https://www.linkedin.com/in/koenwessels/
https://www.regenerative-educators.com/
- Einde van de dag: samen terugkijken en leren

- A CO2 coupon booklet elaborated in art: the multifaceted emotions of students (ENG)

Marjolijn Zwakman is multidisciplinair kunstenaar. Zij schoolde zich zowel op het gebied van theater
(BA Toneelacademie Maastricht), beeldende kunst (MA Sandberg Instituut, Gerrit Rietveld Academie
Amsterdam) als muziektheater (MA Koninklijk Conservatorium Den Haag Cum laude). Sinds 2013
onderzoekt zij in haar interactieve performances en workshops samen met haar opdrachtgever wat er
gebeurt als we de regels en protocollen van het systeem tijdelijk loslaten. Wat voor spanning roept dat
op en wat voor ruimte? www.marjolijnzwakman.nl. Marjolijn is als onderzoeker aangesloten bij het
lectoraat Change Management aan De Haagse Hogeschool. Ze werkt op regelmatige basis samen
met verschillende kunstenaarscollectieven.
Marjolijn Zwakman is a multidisciplinary artist. She trained in both theatre
(BA Toneelacademie Maastricht), visual arts (MA Sandberg Institute, Gerrit Rietveld Academie
Amsterdam) as well as musical theatre (MA Royal Conservatoire The Hague Cum laude). Since 2013
in her interactive performances and workshops, she explores together with her client what
happens when we temporarily let go of the rules and protocols of the system. What kind of tension does that
on and what kind of space? www.marjolijnzwakman.nl. As a researcher, Marjolijn is affiliated to the
lectorate of Change Management at The Hague University of Applied Sciences. She collaborates on a regular basis
with various artist collectives.
- Experiencing the World

Teacher in processen and sustainable topics at Finance & Control, BFM THUAS
- A CO2 coupon booklet elaborated in art: the multifaceted emotions of students (ENG)

- Rachel Carson Afstudeerprijs / Rachel Carson Thesis Award
Merlijn Koch onderzoekt in zijn PhD hoe toekomstbewustzijn in het hoger onderwijs kan worden versterkt. Deze vaardigheid—om mogelijke toekomsten te verbeelden, ermee om te gaan en ze mede vorm te geven—is cruciaal voor persoonlijke veerkracht, welzijn en lange termijn denken. Het helpt bij het navigeren van transities, omgaan met complexiteit en onzekerheid, en verantwoordelijkheid nemen binnen grotere systemen. Toch krijgt dit nog weinig aandacht in het onderwijs.
In his PhD, Merlijn Koch investigates how future awareness can be strengthened in higher education. This skill-to imagine, deal with and help shape possible futures-is crucial for personal resilience, well-being and long-term thinking. It helps in navigating transitions, dealing with complexity and uncertainty, and taking responsibility within larger systems. Yet it still receives little attention in education.
- Toekomstbewustzijn en handelen in het nu (NL)

Mieke Lopes Cardozo currently serves as associate professor in Regenerative Education and Development at the international development studies programme and the Governance and Inclusive Development Research Group of the University of Amsterdam. She lives in Amsterdam with her partner, is a devoted mother of twins, a committed reiki practitioner and yoga teacher, a member of the Reiki Regenerative Resource Development Community in The Hague, and one of the co-founder/directors of the School of Regenerative Educators.
https://www.linkedin.com/in/mieke-lopes-cardozo-2926933/
https://www.regenerative-educators.com/
- Einde van de dag: samen terugkijken en leren
- Let’s GO for Rights of Nature – ‘onboarding’ Nature as a next step (ENG)

Dr. Niko Roorda werkt sinds 1991 aan duurzame ontwikkeling, ESG en verandermanagement voor universiteiten, hogescholen en bedrijven in verschillende landen, als onderwijsontwikkelaar, auteur en senior consultant. Op basis van de eerste 20 jaar ervaring met deze onderwerpen promoveerde hij in 2010 aan de Universiteit Maastricht. Voor zijn prestaties ontving Roorda de Nationale Prijs voor Innovatie en Duurzame Ontwikkeling. In 2018 werd hij door Leren voor Morgen geselecteerd als de Duurzame Docent van het Jaar in de categorie Hoger Onderwijs. Zijn meest recente studieboek “Basisboek Duurzame Ontwikkeling” (5e editie) verscheen in 2025, gelijktijdig in het Nederlands, Engels en Duits.
Dr. Niko Roorda has worked from 1991 on sustainable development, ESG and change management for universities, colleges and companies in several countries, as an education developer, author and senior consultant. Based on the first 20 years of his experience in these topics, he received his PhD from Maastricht University in 2010. For his achievements, Roorda received the Dutch National Award for Innovation and Sustainable Development. In 2018 he was selected by Leren voor Morgen as the Sustainable Teacher of the Year in the Higher Education category. His most recent textbook "Basisboek Duurzame Ontwikkeling" (5th edition) was published in 2025, simultaneously in Dutch, English and German.
- Op zoek naar een gemeenschappelijke droom voor een betere wereld (NL)
- A lecturer's dilemma - to be neutral or not to be neutral (ENG)
- Rachel Carson Afstudeerprijs / Rachel Carson Thesis Award
- Let’s GO for Rights of Nature – ‘onboarding’ Nature as a next step (ENG)

De Haagse Hogeschool bracht een 20-tal docenten, wetenschappers en kunstenaars bij elkaar om een onderwijsboek te maken voor de tweedegraads lerarenopleidingen vo. Het boek is een aanvulling op de algemene didactiek en gaat in op de oorzaken en gevolgen van klimaatverandering en onrechtvaardigheid. Het verkent hoe docenten hun leerlingen kunnen trainen om actief bij te dragen aan duurzame ontwikkeling.
- Duurzame Didactiek: Eco-rechtvaardigheid in de klas (NL)
- Duurzame Didactiek: Eco-rechtvaardigheid in de klas (NL)
- Voices of Change in the Climate Crisis (ENG)

Yasmine Rugarli is the founder and director of United Rising, an organization established in 2023 dedicated to advancing climate justice, human rights, and systemic change. With a strong background in International and EU Law, she holds a Master’s in Law and Sustainability, which she leverages to bridge legal frameworks with urgent climate action and social justice advocacy. As a researcher and advocate, Yasmine explores the intersectional challenges faced by Indigenous communities, the role of ecofeminism, and food sovereignty in Global South contexts. Her work aims to amplify marginalized voices, highlight the structural inequalities embedded in environmental crises, and promote inclusive, rights-based solutions to global sustainability challenges.
- Voices of Change in the Climate Crisis (ENG)